De ce se despart stolurile de porumbei?


Dupa ce am vizionat videoul asta, mi-am pus intrebarea de ce se despart porumbeii in drumul catre casa?

La zborurile cu asociatia este destul de normal dar totusi la columbodroame unde toti porumbeii sunt antrenati la fel, primesc aceeasi hrana, se intorc la acelasi adapost, si totusi vin destul de separat.

Stefan

Categories Diverse

18 comentarii la “De ce se despart stolurile de porumbei?”

  1. Porumbeii difera mult intre ei prin:
    – ascutimea simtului de orientare
    – capacitatea de efort
    – viteza de zbor
    …si altele. Deci probabil se “sorteaza” pe grupuri care au aceleasi caracteristici aproximative si chiar daca trebuie sa ajunga in acelasi loc, pe drum se departajeaza.

    La columbodrom mai conteaza si cum au fost lansati din masina iar la Arona deoarece ii iau soimii in primire imediat dupa lansare cu atat mai mult stolurile se vor desparti.

  2. Am tradus un articol in care Ad Schaerlaeckens vorbeste despre viteza porumbeilor, de ce zboara porumbeii in stol, de ce pot sa zboare cu aceeasi viteza, “In aceleasi circumstante, porumbeii sanatosi vor dezvolta aceeasi viteza pe o distanta de pana la 400 de km.”
    http://www.columbofil.com/au-toti-aceeasi-viteza-ad-schaerlaeckens/
    Porumbeii care au un caracter puternic vor incerca sa se rupa de stol cat mai repede, acesti porumbei sunt rari, dar acesti porumbei sunt adevaratii campioni.
    In cursele de distante mici conteaza foarte mult simtul de orientare si mai putin capacitatea de efort, dar in cursele de distanta (fond-maraton) conteaza in mare masura capacitatea porumbelului la efort. Porumbei au si ei dezvoltat simtul de “turma” de aceea este nevoie de factori externi pentru a desparte stolul, factori ca si rapitoarele.

  3. Viteza de zbor nu cred ca difera de la porumbel la porumbel adica, din ce am citit eu sigur nu difera sau difera nesemnificativ,dar starea lor ,simtul de orientare ,motivatia,antrenamentul etc. fac diferenta si in cursele pe club si in columbodroame dar totusi sunt stoluri mici care sosesc si de la 550 km in formatie(vezi finala Corabia).

  4. care este destept se duce primu acasa care se orienteaza mai greu ajunge mai greu acasa si acum depinde si cum sunt in forma .

  5. Am tot respectul pentru toti porumbeii!
    Da, vointa joaca un rol deosebit…

  6. Am mai spus si in alte comentarii ca 40% maxim reprezinta porumbelul si restul de 60% reprezinta implicarea crescatorului, de ce, simplu, fiindca in functie de cum observa crescatorul pasarea, o poate introduce la anumite tipuri de competitii. Degeaba mi se pare mie, si am intalnit cazuri destule in care….uite, ala e de fond, ala e porumbel de maraton, imperechez fondist cu fondist si imi da fondist samd, ca vezi i-am cumparat de la x cu nush cati bani, cand nici macar nu ai sansa sa vezi ce pasare e la zbor, poate sa ti-o zboare uliu imediat oricat de maratonist l-ai cumparat, asa ca puii din fondisti cat de fondisti sunt samd, nu poti sa-ti dai seama decat de la antrenamente, si in functie de dificultatea zborului care il oferi pasarii, doar asa vezi ce pasare e, cat de repede rupe stolul, ce durata de zbor are, altitudine, agerime, astea pasarea ti le arata, tu crescatorul le slefuiesti dupa cum le observi, daca din 2 “fondisti” iti iese un pui maratonist? il pui la cursa de fond ca-i din fondisti? Da, porumbelul iti vine acasa, dar daca nu claseaza risca sa-i rupa gatul crescatorul, aici intervine omul, ca el nu observa pasarea, o ia de buna ce i s-a spus si atat, majoritatea merg ca curcile, cu capul inainte si daca au un obstacol in fata, ele nu vad peste, oricat de mic ar fi el. In antrenamentul pasarilor intervenim noi, ii grupam cu diferite rase care duc zborul la timp indelungat, la o diferita altitudine, care antreneaza stolul la diferite scheme de eschivare cu pericolul, un exemplu bun e zburatorul de budapesta, acopera un timp mare de zbor, si altitudine de peste 1000m, zbor la disparitie, zbor circular. E foarte util, cand te aflii la 800 de metri altitudine, daca-ti urca stolul cu inca 800-900 sa zicem, deja acolo uliu nu mai urca asa de usor, atacul se reduce doar la cel al soimului, durata de zbor de 4-5 ore e foarte utila, antreneaza pasarea sa urce in altitudine, la altitudine mai mare, avem umiditate, astfel incat pasarea nu-i nevoita sa coboare de oboseala ca ii e sete la fiecare jumate de ora o ora. zborul circular al zburatorilor de budapesta, ajuta voiajorii in orientarea de ansamblu a crescatoriei, si fiind la altitudine, au un spatiu vizual mai mare. Eu am testat zborul voiajorilor indrumati de un zburator de budapesta, ala mi-i ridica la disparitie si zborul dura peste 40 de minute, atunci imi venea zburatorul sau se rupeau voiajorii de el de la altitudine. Am mai observat la voiajori ca imprumuta si diferite manevre de zbor de la galateni, de la zbor, cand aterizau mai faceau cate un tonou inainte de a se aseza pe acoperis. Preferabil in zonele de munte e sa soseasca in stol porumbeii, ca vin de la concurs sau antrenamente, mai greu e atacul rapitoarelor in compact, desi e mai slaba departajarea si observarea comportamentului pasarilor.

  7. foarte interesant articolu,dupa parerea mea se despart din cauza mai multor faze:sanatatea,viteza,simntul orientari…pai dca ar merge toti in stol nu ar mai avea nici un farmec cand vin de la zbor..sanatate

  8. eu cred ca porumbeii se despart in stoluri mai mici pur si simplu din comoditate, comoditatea de a zbura pe o traiectorie circulara in prima faza, a se observa atent schimbarile care se fac intre membri la zborul in cerc, pentru multi porumbei e un calvar, pur si simplu din dorinta de a se conserva se rup de stol. acest fenomen se observa in detaliu la rasele de jucatori, rolleri si zburatori unde practic este foarte greu sa legi pentru o perioada lunga stoluri mai mari de 15 exemplare. aceste rase zboara doar in cercuri deasupra crescatoriei si fenomenul poate fi observat in detaliu, sunt exemplare care se conserva si mereu curbeaza pe interior lucru care ii ajuta sa fie mai odihniti si sa zboare mai mult. cat despre cei care curbeaza pe exterior …. vor incepe usor usor sa traga stolul in jos datorita oboselii. in exemplul dat de mine nu e nici unu mai puternic sau mai slab, pur si simplu e vorba de conservare si de disponibilitatea ( sau nu) de a face efort. la sfarsit se ajunge in situatia in care jumatate sunt obositi si jumatate sunt asa si asa ( e doar o proportie data ca exemplu) si tot instinctul de conservare ii va tine in stol dar ei vor zbura mai jos… mai jos… pana poc pe casa toti!

  9. o intrebare :cum de nu se sperie de scrisul ce tot ruleaza pe ecran, vad ca este la vedere pt ei?

  10. dar oricum exista unul -primul…, eu cred ca nimeni nu poate sti exact sa ne spuna-sint doar pareri si pareri…oricum cei care au tinut pasarea multi ani au experienta in unele lucruri…

  11. dar cu fluierul , ce este ? Inteleg ca au ajuns acasa , dar sa intre de buna voie , nu sa fie fortati !

  12. Parerea mea e ca simtul orientarii, mai exact rapiditatea cu care porumbelul intuieste directia corecta catre casa, este singurul factor care determina porumbeii sa ramana in stol sau sa se departajeze si sa urmeze directia corecta/sa caute pe cont propriu.
    Am observat ca uneori, chiar si la antrenamente scurte-20-30 km (unde nu se pune problema oboselii/rezistentei la efort), desi porumbeii au fost lansati in stol compact, sunt cateva pasari care revin individual, mai tarziu/mai devreme decat restul.
    Concluzia mea e ca porumbelul nu urmareste orbeste stolul pe distante mari,ci doar cand e convins ca se indreapta in directia pe care si el a identificat-o cu propriul “sonar”.

  13. Dupa parerea mea ei se despart din mai multe motive printre care si soimi care ataca aproape la fiecare zbor facut de arona altul este inteligenta care pleaca mai repede spre casa

  14. greu de explicat ce se intampla dupa ce porumbeii au ajuns in aer,asa sa intamplat si la primul nantrenament pe mare la Tenerife cand sau pierdut peste 500 de porumbei din 800 si ceva!!!!!!!!!!!!!
    greu de explicat cum sa intamplat toata isprava asta in conditii bune de zbor si cu niste porumbeii aflati intro stare perfecta de sanatate.
    am pierdut 3 din 4 care pana atunci nu pierdusem nici unu si porumbeii veneau bine eram f multumiti(Gogonea +Bogdan).
    un zbor de la 20 km pe mare se transforma intr-un maraton in care porumbeii zboara de nebuni in sens invers si ajung pe insulele vecine de unde nu mai au curaj sa se lansesze iarasi pe mare si sa revina in crescatorie.
    si ca un facut am ramas cu porumbelu care nu-l activasem in perioda de activare ci dupa aceea cand am vazut ca sora de cuib a lui se tine de treaba.
    acum sperantele sant in acest porumbel GOGONEA 77 care are ceva de demonstrat si trebuie sa ajunga in finala chiar de nu va castiga nimic caci dupa toate cele intamplate trebuie sa te multumesti ca ai ajuns acolo .
    si chiar adaca am pierdut pana acum in jur de 700 de euro nu imi pare rau caci la anu vom inscrie alta echipa si nu vom da innapoi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    jos palaria in fata celor care au avut si care inca mai au porumbei aici in columbodrom si le spun sa creada in sansa lor pana la final,nu ar lipsi sa avem totusi si un pic de noroc.
    porumbei inca mai avem ,ne lipseste norocu pe care trebuie sal asteptam nu avem cum sal fortam!!!!!!!!!!!!!!

  15. palma,ibiza,menorca,au anual un nr.de 80000inele dupa primele antrenamente,se pierd foarte multi porumbei si raman la jumatate.odata ce incep concursurile nr lor scade deoarece se zboara din interiorul Spaniei exAlbacete si ajunsi in zona marii foarte multi nu mai pleaca pe mare.care este sanatos si inteligent rupe cerul in doua si se duce,lasa si stol ,cu toate ca a fost stolar.







Comenteaza

Emailul tau nu va fi public. Campuri obligatorii: nume, email, comentariu. *