Nu va lasati iritat de fotografie, este un mesager oriental, probabil ca asa aratau porumbeii mesageri care in perioada cruciadelor au fost adusi din Orientul Apropiat in Europa. Dar sa trecem la subiect. Am citit parerea unui crescator care sustine ca desi astazi avem conditii mai bune de sanatate, de crestere, de imbarcare etc. decat “inainte”, se pierd mai multi porumbei.
Motivul: crestem sportivi de performanta si neglijam capacitatea de orientare a pasarilor. Dupa parerea unora, 5% dintr-un stol lansat ajung sa dea directia si restul ii urmeaza. Pasarile ajung in stoluri, concursurile sunt scurte si ne trezim ca un stolar puncteaza.
Imaginati urmatoarea situatie: Avem doi porumbei, unul ajunge la primele trei etape cu un stol mai mare pe primele locuri. La a patra etapa nu vine si primim un telefon ca a ajuns la un coleg la 100 Km distanta. Normal ca mergem sa ne recuperam “campionul”.
Al doilea porumbel vine la fiecare etapa, SINGUR, dar dupa inchiderea concursului. Ma intreb, care este porumbelul mai valoros? Cred ca orientalii l-ar fi ales pe al doilea. Voi ce parere aveti?
Felix
De stolari putem vorbi la viteza, maxim demifond si poate nici acolo avand in vedere ca sunt tot mai multe catastrofe, cand porumbeii trebuie sa vina pe capul lor. Cat despre pierderi, cred ca este de vina slabirea porumbeilor cu prea multe prafulete si medicamente fara de care se imbolnavesc la prima adiere de vant.
Un porumbel care vine mereu singur, dar dupa inchiderea concursului e cam la fel de valoros ca unul care nu mai vine deloc :). Concursurile se fac pentru puncte. In plus, nu prea avem de unde sa stim care-i stolar si care nu. Orice porumbel prefera sa zboare intr-un stol, nu o sa se desparta niciunu doar pentru a-si demonstra ca e bun si stie sa vina singur, atata vreme cat mai sunt si altii care merg in directia lui si au acelasi ritm.
In primul rand porumbelul din poza este departe de voiajorul modern. Seamana foarte mult cu carierii englezi. Eu si acum am porumbei exact ca cel din poza dar zboara destul de slab cu toate ca sunt liberi tot timpul si stau destul de prost la capitolul orientare. Cum englezii au avut mereu legaturi cu orientul si rasele de caranculati provin toate din acea zona si carierul englez are aceeasi origine. Se stie de asemenea ca pana pe la 1900 carierii de genul asta erau folositi drept porumbei mesageri, apoi au inceput sa fie lucrati de englezi si au ajuns cu carunculi foarte mari. Ultima etapa in aparitia carierului modern a fost in momentul cand rasa a ajuns in Germania si a primit din partea crescatorilor locali tinuta ridicata si gatul lung. Nu recomand nimanui sa zboare porumbei ca cel din poza la concursuri chiar daca au calitati de zbor si orientare bune chiar si doar pentru faptul ca sunt mult mai predispusi la infectii datorate caranculilor. Oricine a crescut carieri stie despre ce vorbesc, caranculii trebuie mentinuti curati altfel apar probleme si nici nu vreau sa imi imaginez in ce hal poate ajunge acasa un porumbel caranculat dupa un drum de peste 600km.
Morfologia voiajorului modern s-a impus clar in fata vechilor postasi englezi tocmai pt ca sunt mai buni, mai robusti. Nu cred ca se poate selectiona un porumbel dupa cum soseste, pentru simplul fapt ca nu stim cum vine. Poate el ajunge singur acasa dar a fost adus de un stol mare pana la 20-30km de casa. Avantajele zborului in stol sunt evidente si riscul sa greseasca stolul si sa plece in directia gresita este mai mic decat daca ar zbura 600km singur. Faptul ca se menajeaza in interiorul unui stol si apoi are puterea sa se rupa de restul atunci cand stie ca este aproape de casa il face un porumbel bun care merita sa te duci dupa el atunci cand greseste stolul.
sall si eu am un mascul ca acela din poza si sincer vb am dat o groaza de bani pe el da nui bun de nimic si pe deasupra se imbolnaveste tot timpul deci nu prea cred povestea cai mai bun decat voiajorii de acuma. eu fac antrenamentele individual lansez porumbelu singur la interval de 10 min unul fata de celalt si va spun ca vin foarte bine de la antrenamente.
buna intrebare, nici nu stiam ca inainte asa aratau porumbei mesageri
@ tanase valentin
.
Porumbelul din imagine este un Saìe(arab:mesager)
exista si astazi in Turcia sub numele Bagdadi.
Cu aceasta rasa pe vremea Sultanului Saladin(cca 1170)
a fost creata prima org. de posta de porumbei
Cairo- Damasc,cca 40 de statii.
Cu acesti porumbei nu se mai zboara!
Cum vedeti a existat colombicultura” even before
the Great Empire”
Anglia are insa intradevar o traditie lunga cu por.mesageri
Cum si regele Richard the Lionheart a luat parte la cruciade
s-ar putea ca Bagdadi sa fie stramosii “horsemen pigeons”
care au disparut,dar care sunt stramosii dragoon-ilor care la
randul lor sunt unii din stramosii voiajorului de Anverp
o varianta a voiajorului modern(mai lung si mai ciocos)
spre deosebire de cel de Liege(mai mic si cu cioc mic)
Numai bine
Columbofilul care isi doreste binele se va axa numai pe porumbeii cu palmares.Un an poate sa fie stolar dar doi in nici un caz.De regula stolarii sant porumbeii cu norma la categoria,, post- morten”,multi ii pling crezand ca au pierdut o minune, altii realizeaza repede adevarul.Achizitiona-ti pasari cu palmares! Si inca ceva,la viteza sau demifond ii ve-ti gasi ,la fond in nici un caz.
ca sa raspund la intrebarea pusa in topic,eu as prefera un porumbel cu un simt mai puternic de orientare in detrimentul unuia care vine repede dar “tractat” de altii.cu toate ca in concursurile columbofile se tine cont doar de viteza cu care a zburat porumbelul si de momentul intrarii in crescatorie,eu am apreciat intotdeauna porumbeii inteligenti.eu nu consider k un porumbel care a avut cateva etape in care a luat locuri fruntase sau un sezon bun si apoi s-a pierdut,este mai bun decat unul care a zburat 3-4 sezoane dar care nu a avut rezultate deosebite.atasamentul de crescatorie si dorinta de a ajunge acasa in orice imprejurari primeaza pt mine.intotdeauna m-au impresionat porumbeii care au revenit acasa dupa perioade f lungi de timp de la pierderea lor intr-un concurs.si in viata de zi cu zi admir mai mult oamenii foarte inteligenti decat pe cei cu care natura a fost mai darnica si i-a inzestrat cu muschi…
Valoarea este ceva relativ , trebuie raportat rezultatul la scopul principal. Daca te intereseaza sa ajunga la finalul cursei sau sa fie “rapid carier “! Daca vrei sa distribui toata “corespondenta” trimiti pe cineva care stie zona , dar daca vrei ceva foarte rapid , trimiti unul cu viteza ,dar la un singur destinatar ! Si pe undeva aici ai mare dreptate. De multe ori incercam sa castigam curse de puri sange arab cu camile , daca s-ar putea cu doua cocoase ca sa ii fie jocheului cat mai confortabil. Nu numai ca subrasele au caracteristici ce le diferentiaza enorm dar si in cazul aceleiasi familii diferentele pot selecta indivizii pentru un scop total diferit.
Aici intervine geniul antrenorului si al crescatorului !
FOARTE BINE A PUNCTAT MARIAN POZITIA 6 . UN PORUMBEL CU FOND PALMARES SAU MARATON PALMARES ,NU POATE FI STOLAR NICI IN RUPTUL CAPULUI . LA CE ZBORURI SUNT PESTE 7-800KM IN 2 ANI TREBUIE SA VINA MINIM DE 3 ORI PE CAPUL LUI . DAR NICI LA VITEZA NU PUTEM SPUNE CA MAJORITATEA CLASATILOR SUNT STOLARI ,SUNT ZBORURI CAND PORUMBEII INTELIGENTI SE RUP DE PLUTON SI DAU AVANS DE 10-15 MINUTE FATA DE URMATORII .LA VITEZA PORUMBEII NICI NU PREA AU TIMP SA SE RUPA DE STOL.
cineva spunea ca un concurs se decide pe ultima suta de kilometrii.
cred ca avea dreptate in 90% din cazuri.
cu respect
porumbei vin in stal doar la zbururile de vitaza …..la fond si maraton in nici un caz va salut!!!
Va salut, porumbelul este pasare de stol si maimult ca sigur daca este sanatos se tine de stol deci stolar. Asa se intampla ca in zone cu multi crescatori/porumbei rezultatele sunt mult mai bune comparativ cu zone sarace in crescatori/porumbei. Consider ca la categoria I si II se probeaza treaba cu STOLARUL, conditiile:
1. SANATATE
2. UN NUMERIC CONFORTABIL
Un sezon de exceptie va doresc!
sunt doua categorii distincte: porumbeii de prim’ pluton [ porumbelul in perfecta stare de sanatate si cu o motivatie bine facuta nu ezita sa vina etapa de etapa in primii 10-50-100 , acestia au o vointa aparte] si porumbeii de stol [ cei care-s gasesc linistea in plutonul al doilea format de regula de 300-500 de porumbei , ce se complac in postura de stolari, acolo isi gasesc linistea si lipsa stresului, se simt in siguranta intr-un astfel de stol format in numar mare.] a treia categorie este umplutura sau ”carnea de tun” , porumbei angajati la sacrificiu , porumbei ce se afla intr-o stare precara de sanatate , fara o motivatie , fara origini …porumbei utili clasamentului.
acwsti porumbei carieri au fost cindva zbura0ti…,iar in prezent au ajuns ca pasare decorativa…
stolari sunt puii destepti la zborurile de pui,care nu se arunca si prefera sa invete,se arunca unii cu mai mult caracter si vointa,curajosii sau nebunii ( se zice ca pt. a avea curaj trebuie sa fi nebun ) cei care ajung primii cu avans bun.Dar nu intotdeauna cei care se rup de stol primii ajung acasa,multi se pierd.Ca yearling tine faza cu stolul pana la cateva zboruri mai grele cand cei cu adevarat voiajori se evidentiaza,de asta pe deoparte iubesc catastrofele sau zborurile grele,si mai ales daca cativa porumbei rezista la mai mult de 2 de astfel de zboruri.Un porumbel constant nu poate fi niciodata stolar.Si normal ca in ziua de azi se pierd mai multi porumbei decat in trecut deoarece se zboara mult mai multi.In trecut Alois Stichelbout cumpara o porumbita din piata si ajunge dintr-un copil sarac ce isi tinea porumbeii in casa (podul nu prea tinea,casa era acoperita cu paie ) intr-un columbofil de legenda pana in zilele noastre.Azi nu stiu cati porumbei din piata te fac campion…1 la 100..0000..000.000 zice-ti voi ca eu nu stiu. In trecut porumbeii erau mai consangvini pe cand azi sunt n’ incrucisari in ei.
Acest porumbel, mesager oriental dupa ce a fost adus in Europa , a fost transformat in porumbel de ornament ( agrement), si-a pierdut in mare parte calitatile lui de orientare si zbor. Mai jos am pus un link catre standardul acestei rase “transformate” de catre europeni.
http://columbofil.com/porumbel-carier/
nu cred ca porumbei de atunci ar putea avea timp mai bun ca porumbei de acum ma refer aceeasi distanta …si porumbei vin stol de obicei la cat 1 si 2 viteza – demi-fond dar la fond deci problema se schimba mai ales cand intervine o vreme nasoala atunci fiecare vine singur pe propriile forte…uneori unii porumbei buni mai fac si greseli dar daca se repeta nu are rost sa mergem sa-l recuperam la nesfarsit asa ca pasarea “buna”e acasa…
Salut pentru mine este cel mai bun si frumos porumbel care face intru an de la 5….10… clasari si nu conteaza origine sa claseze cat se poate de bine in 10% si sant multumit. Bafta in 2010 Karel Veverka
Carieri sant frumoši ca pasare decorativa
cu lansari individuale de la 100 km iti dai seama sigur care i ceva de capul lui bafta in 2010;)
adevarul este ca un stolar vine la o etapa maxim doua ,porumbeii adevarati se rup de stol indiferent daca concureaza la viteza sau demifond ,asta cu numericul si cu zona defavorizata nu este relevant,daca este bun se rupe de stol daca nu inseamna ca nu este bun. o spun din proprie ex.
porumbei buni se vad la sfarsit de etapa nu in 2 – 3 etape si gata.
toamna se in numara bobocii
DIN COMENTARILE DE MAI SUS CRED CA MULTI STIU UNDEI CASA DA NUI TIN PUTERILE ALTI AU PUTERE DE ZBOR DA NU STIE INCOTRO ASTAI MOTIVU PENTRU CARE TINE STOLU AI CONFERA SIGURANTA
CRED SI EU
printre multitudinea de rase se pot observa si niste stolari,daca gresesc http://www.youtube.com/watch?v=egJ3d63G2fc
salut.eu cred ca al doilea este mai valoros.si eu am o femela ,de cate ori o duc la zbor rupe stolul si o ia singura la drum.si vine inainte la toti.mult succes
http://catalintrif.sunphoto.ro/
De preferat sa avem navigatori si nu stolari indiferent in ce categorii ne place sa concuram doar ca diferenta se face mai greu, cu cat distanta parcursa este mai mica !
Putem incerca cu lansari individuale de la mici distante la pui ptr. a invata puiul sa capete incredere in propriile puteri de orientare, dupa care jucam puii pana la ultima etapa -tinem cont de starea aripii- fara sa conteze ca este cam nor sta sa ploua etc. fara sa va para rau dupa cei care se pierd dar retinem pe cei care se intorc mai greu si le facem loc in lot ptr. zborurile cu maturii – unii va vor da satisfactii. Apoi la antrenamentul maturilor dupa un antrenament colectiv, facem din nou antrenamente individuale de la dist mai mari , nu foarte mari cca 30- 40 km.aerieni.
Pasarile trebuie deprinse sa ”gandeasca” fiecare situatie in care se afla pe cont propriu fara sa fie influentate de marea masa ,de multimea care ii inconjoara lucru destul de greu ptr. ca prin natura lor porumbeii sunt pasari cu un comportament gregar-de grup, card,stol, -sau cum vreti sa-l denumim.
La intoarcerea de la aceste curse individuale pasarea trebuie sa fie cu adevarat multumita de ce gaseste acasa ptr. a fi motivata si pe viitor.
Este cam greu, cam multa munca, drumuri, timp dar daca o faci cu pasiune nu-i greu si in plus vei avea navigatori pasari care au puterea psihica sa-si invinga instinctul -lucru f. greu- si sa se rupa de stol ptr. a veni bine.Unii se rup de stol in sensul ca nu mai pot si raman in urma !!Asa nu!!
La fond in general nu se mai poate vorbi de stolari ptr. ca dupa ce a zburat 300-400km in stoluri si stolulete se tot faramiteaza mai ales la timp neprielnic incat ultimii 150-200km. cam sunt facuti pe cont propriu, dar cu unele eforturi din partea crescatorului se pot face navigatori si la viteza – demifond cu mari succese cand este timp rau, din ce in ce mai frecvent din cauza schimbarii climei.
Crescatorul isi poate forma astfel 6-7 cap. pe care-i poate trece in echipa, asa are sanse mai mari sa-si faca norma la cat.general-crescator, iar ceilalti porumbei alearga pur si simplu afra sa-l intereseze daca vin cu stolul sau ba.Cum vor fi formati , asa o sa-i aveti toata viata lor!
Stima tuturor ma duc sa ma ocup de pasari ca se apropie sezonu’ !!!!
http://sciencenews.org/view/generic/id/57997/title/Pigeons_usually_let_best_navigator_take_the_lead
eu am avut doi porumbei pui dintr-un carier si o porumbita voiajor, si mirarea e ca ambii la trasaturi erau carieri,cioc,nari,statura,insa ca statura erau un pic mai mici,micsorati pot spune,insa proportiile erau perfecte,adica nu inalti cu gat scurt sau invers,erau bine proportionati.insa o mare greseala a mea a fost ca i-am imperecheat impreuna.porumbita a murit dupa un timp,era de un tigrat pe caramiziu-aramiu, iar el tigrat normal. el a scos un pui la mine dar prea tarziu caci l-au prins frigurile cu penele neschimbate la timp si a murit.vreau sa spun ca totusi tatal in ciuda faptului ca era pui dintr-un carier si o voiajoare avea statura de carier si agilitate de voiajor,asta pana sa schiopateze,din cauza unei galme la unul dintre picioare dupa care nu a mai putut sa calce porumbita.dar daca as putea,as cumpara o pereche de carieri pe care sa ii formez in matca iar mai apoi sa dezvolt stolul pe serie de hibrizi scosi din imperechieri pe baza de carier+voiajor,dar doar mascul carier si porumbita voiajoare.restul i-as folosi ca doici.ce e drept am vazut la carierul pe care eu il detineam,o forta mare in aripi la zbor si o statura superba,pot spune ca un carier cat timp e ferit de boli si accidentari,e un bun porumbel.