Care este cea mai buna metoda de zbor a femelelor la natural pentru categoriile viteza si demifond, unde concursurile sunt saptamanal?
Pornim de la ideea ca nu e bine sa le imbarci cu ou sa-l faca in masina si nici imediat dupa ouat. Deci, daca nu le tii pe pui, care este cea mai buna perioada din saptamana cand se iau ouale? (avand in vedere ca nu toate oua din nou in acelasi interval de timp). Se poate intarzia ouatul?
Daca le iei ouale prea devreme, sunt in goana la cuib la prima imbarcare, iar daca le iei prea tarziu risca sa oua in masina la a doua imbarcare :). Deci?
Multi spun ca le imbarca cu ou…dar nu mi se pare in regula. Ce parere aveti de metoda asta? Se observa destul de usor ca femela trebuie sa stea mult mai calma cand se apropie ouatul, si se vede si la zborul in jurul crescatoriei ca nu-i place sa exerseze. In plus, citisem pe undeva ca oul coboara in cloaca in timpul noptii, cand femela sta linistita (iar daca e in masina se zdruncina) – daca mecanismul este bruiat, se pot intampla accidente grave pt. femela. Dupa ouat se observa usor ca femela este slabita, bea apa si cauta minerale…in starea asta, mi-e greu sa cred ca imbarcarea femelelor cu ou este ceva normal si fara riscuri.
am facut si eu o greseala! am bagat o femela la la un antrenament (persani )care a ouat noaptea si eu dimineata am bagat la zbor si nu a mai venit inapoi! cred ca este o greseala daca bagi o femela care a ouat sau tre sa oua!
eu am bagat la zbor o femela care avea ou in cur:D….s mia intarziat timp d o saptamana:((…dar dupa o sapt mia venit aksa,cred k a ramas akolo unde a fkt primu ou sa il fk s p al doilea:((…oricum knd a venit nu era epuizata…semn k a stat undeva unde a avut mancare(knd a venit aksa avea s clema p picior)\:D/
Fratilor , oare e asa de greu sa iti dai seama ca orce femela din lumea asta indiferent de specie, dupa fatare sau dupa ouat , este epuizata si numai poate sa faca fata efortului pe care il facea mai inainte?
Dupa experienta mea , cred ca cea mai buna motivatie pentru a obtine maximul de randament este dupa a 12-a zi de la ouat si cand are puisorii mici. Va doresc zbor bun !!
La viteza, cea mai favorabila pozitie este in momentul in care puii ciocnesc ouale si ( sau ) 2 zile pe pui mici, mai exact intre zilele 15 – 18 de clocit sau pe pui de 2 – 4 zile. Nu se angajeaza cu sanse prea mari de reusita femelele ce clocesc intre 9 si 15 zile, deasemenea nici inainte de ouat; exista riscul ca unele femele sa se opreasca pentru ouat; nu toate trag acasa! Se mai pot angaja cu succes cand clocesc de la 1 la 8 zile.
Pentru demifond, pozitia ideala este angajarea femelelor cand au pui de 1-10 zile sau oua intre 1 si 8 zile ( ca la viteza ). Deasemenea mai pot fi bagate cu sorti buni si inainte cu 3 zile de ecloziune. Nu merg bine pe oua intre 9 si 15 zile si nici cand au pui mari peste 15 zile. Nu angajati femelele care se oua in ziua lansarii. Multe femele ( in special cele tinere de 1 an ) se resimt dupa ouat si din cauza durerilor nu dau randamentul asteptat. Ouatul nu poate fi intarziat. Automat, dupa cca. 8-10 zile de la copulatie, femelele se vor oua chiar si fara masculi. Poate fi intarziat naparlitul, intratul in forma, dar nu ouatul. Pentru asta trebuie bine cunoscut programul de zbor si ca atare adaptarea porumbeilor, imperecherea lor, in functie de programul asociatiilor sau cluburilor organizatoare. Pentru fond ( peste 700 ) si maraton, pozitia ideala de angajare a femelelor este pe pui pana in 15 zile, dar nu mai mici de 4, 5 zile. Deasemenea merg bine daca au un pui mare, peste 15 zile si oua de 1, 8 zile, sau daca in ziua sosirii, puii ciocnesc, femelele gasind la intoarcere puii mici. In caz de forta majora, merg imbarcate si femelele care vor face al 2-lea ou in ziua imbarcarii ( in masina ), dar primul ou sa fie deja in cuib. Unii crescatori sustin ca pot intarzia ouatul daca periodic schimba puii mai maricei ai femelelor, cu altii mai mici ( diferenta de max. 6 zile, iar puiul mai mic, sa fie deja schimbat pe graunte ).
eu marti la ultimul antrenament, eu am bagat o porumbita ce avea un ou si urma sa-l faca pe al doilea,eu am bagat-o in ideea ca ea se va grabi sa vina mai repede, dar nu sa intamplat asa,sa oprit pe undeva sa se oua.poate totusi ne spune cineva ne spune cineva cum sa facem sa vina mai repede.
multumim pt sfaturi,Domnului Iulian
Vad scris, pui de 2-4 zile. Practic perioada de hranire cu pasta(lapte). Pina acum toata lumea era impotriva imbarcarii porumbeilor care hranesc cu pasta si dintr-o data pare ca este foarte recomandata. Am pierdut ceva, s-au schimbat treburile intre timp?
Pe un caz concret: femela trebuie sa oua oul 2 in ziua imbarcarii (deci la pranz, fix inainte de imbarcare). Ce este de preferat? Sa fie imbarcata asa slabita sau sa stea acasa si peste o saptamana sa fie imbarcata direct cu salt de ~200km? Personal as alege varianta 2 dar mi-ar placea sa mai aud pareri.
Nu cred ca trebuie sa ne batem joc de porumbei! Dupa ce ca sunt slabite dupa ouat, le mai fortam si noi sa zboare cateva sute de km. Cred ca cel mai bine este sa le lasam sa se recupereze, chiar daca se face un salt de distanta! In primul rand suntem crescatori de porumbei, si pe locul doi concurenti, si ar trebui sa ne intereseze mai mult conditia porumbeilor decat un eventual rezultat!
Decis, mai sanatoasa verianta 2, cu toate ca eu cred ca solutia pentru porumbeii care participa la concurs ar fi alta. Si anume sa se tina cont cind se fac imperecherile de datile concursurilor la care se vor jucati porumbeii. Eu unul daca as avea ”accidente” cu ouat in afara programului sau lapte-n gusa, prefer sa-i las acasa. Pareri strict personale.
pt etapele de tara este bine sa opresti femela dar la fond unde zborurile sunt mai putine si esti mereu presat de timp sa ii antrenezi sa ii recuperezi trebuie sa risti chiar daca al 2 ou il va face in masina, nu este indicat al 2 ou sa il faca in ziua cursei desi au fost intamplari unde o porumbita care a facut oul 2 in ziua cursei a venit in prima zi de la concurs dar aceste intamplari sunt rare si depinde mult de vremea din acea zi.Daca vrei permorfanta trebuie sa si rist.Succes in continuare
Avem prea multe exemple cu femele care tocmai au ouat sau care au ouat in masina si au luat locuri fruntase. Cred ca depinde de la individ la individ.
Maine angajez la 162 km iar femelele sunt pe oua de 5-7 zile!!! Majoritatea . Mai am una sau doua care trebuie sa oua. Oricum vor pleca toate. Trebuie sa vina si pe jos de la 162 km daca vreau sa vina de la 1000 km.
Sa vedem daca cele spuse mai sus sunt adevarate si pozitia este buna pentru femele!!!
Vineri am fost la imbarcarea porumbeilor si am gasit intro cusca inainte sa golim porumbei un ou se poate sa piarda porumbita?
Dupa unele etape, gasesti in masina cofraje intregi de oua…
Eu consider dureros exemplul de la pct.15, Andrei ! Inca o dovada a faptului ca se “joaca” mult si la intamplare, in speranta ca poate or clasa cativa…Personal mi se pare mai rational sa ai un lot de valori sensibil apropiate, pe care sa-i joci alternativ, functie de forma, pozitie la cuib,etc.
O tratare gen “Patul lui Procust”, pe langa ca induce o mare marja de eroare in aprecierea valorii reale a pasarii, se poate solda chiar cu pierderea ei si toata viata o sa-ti scape campioni potentiali printre degete…E bine sa incepi cu palmares-crescator si cand prinzi experienta, iti cunosti pasarile si “le simti” sa te aventurezi la palmares-porumbel. Binenteles ca daca iti permiti sa pornesti cu 200 de porumbei si sa-i lasi pe drum pe 195, ca sa ai la sfarsit de sezon 5 campioni adevarati, e o metoda foarte buna ! Eu (si poate multi altii) nu-mi permit si trebuie sa gandesc mai mult o metoda de joc mai putin costisitoare, prin care sa raman si cu pasarile si sa obtin si ceva rezultate…Nu vreau sa fiu campionul campionilor, vreau sa fiu multumit ca cresc pasari bune! O pasare buna implica o mare investitie de timp si bani si de aceea nu trebuie jucata prosteste…Cand se lauda careva ca i-a venit o pasare de la 500 de km cu oul in fund, nu face altceva decat sa se imbete cu apa rece, ca ce mare campioana e, dupa ce a pierdut “n” bucati (de care uita sa amintesca !) din aceeasi prostie .
Nu ?tiu dac? e din cauza pozi?iei de cuib – ou? de 7 zile dar am reu?it cu o femel? s? ob?in locul 1 pe centrru 1086 porumbei ?i ?n primii 15 pe ma?in? 5001 porumbei.
Oricum ?n compara?ie cu alte femele aceasta avea un ata?ament foarte bun de cuib ?i se vedea c? va sosi ?n fa??. De aceea a fost ?i ?n echip? reu?in ?i aici s? m? ajute cu un loc 1.
Scuze pentru reclam? dar am vrut s? spun c? poate cei care au enun?at mai sus pozi?iile favorabile la cuib au avut dreptate!
La etapele de fond, o pozitie ideala este aceea cand o femela face primul ou acasa iar cel de-al doilea in masina de concurs sau chiar in lada de concurs in timpul imbarcarii. Ouatul in ziua lansarii trebuie evitat daca vreti sa nu aveti deceptii.
Scuze daca nu am raspuns la intrebarea pusa de porumbei.ro
HRISTOS A INVIAT!
Referitor la topic:La etapele scurte,unde nu putem programa cu exactitate ouatul femelei,in situatia in care aceasta trebuie sa oua in ziua imbarcarii sau a concursului, intelept ar fi sa o lasam linistita acasa.Chiar daca saltul pana la etapa viitoare este de 100 km,se va descurca mult mai usor intr-o stare biologica favorabila,decat de la o distanta mai mica dar in letargie.La etapele de fond pozitia de cuib a femelei trebuie creata (calculata) de catre crescator cu minim 2 saptamani inainte de data imbarcarii.Ouat in ziua lansarii la fond=dezastru,in majoritatea cazurilor
(dupa parerea mea) .Femelele pot fi motivate(prin metodele enuntate mai sus) si merita sa fie, de multe ori reusind sa invinga si cei mai buni masculi vaduvi,mai ales la fond,unde “psihicul” pasarii conteaza in aceeasi masura ca si fizicul.
Succes tuturor columbofililor in noul sezon!
Referitor la ce spune domnul Dan inclin sai dau dreptate,pt ca eu am patito, am avut o porumbita care la primul antrenament mia venit cu aripa lovita,si apoi am babat-o cu un salt de 120 hm sincer cu oarecare teama, dar surpriza fiind si intr-o pozitie, buna cu cuibarul si avind si sanatatea buna a venit a doua.Am si eu o nelamurire, avand in vedere ca anul acest zbor prima data cu batranii : se fac ceva diferentieri in trieri masculi versus femele, deoarece mie masculii imi vin in fata eventual una doua femele intercalate si abia apoi vin restul de femele,cum as putea sa le motivez mai bine, in afara de ce sa discutat mai sus.
pt cotoy,nu stiam baiatule ca Limba romana are termeni gen fk,fkt,si alte maimutareli,asta i agramatie ,ma cotoy,ma lasa fkt urile,si vb romaneste ,ca daca nu te iau la 11 metri de nu te vezi,iar daca nu stii vb romaneste du te in Ungaria si invata,d le Andrei va rog respectuos sa lasati acest mesaJ.MI E SI JENA ,CA TINERII DIN ZIUA DE AZI isi bat joc de limba romana.pacat de ei,oricum multi dintre ei isi bat joc si de ei…..
din cate stiu eu multe porumbitie cu un atasament mare de cuib vin indiferent de starea lor( oua in masina),ceea ce stiu e,ca mai greu vin ele in primele zile cand au lapte de gusa,daca gresesc sa ma corecteze cineva.dar exista si exemplare care vin indiferent de starea de cuib,dar aici intervine altceva,cred eu ,intretinerea ,si rasa acestor pasari.felicitari d lui Tunduc pt rezultat.tot asa.vant in pene,si….scuze pt mesajul destinat lui cotoy
cea mai buna femela a mea de anul trecut ,prezenta si-n expo piatra neamt, a fost bagata la 4 dintre concursuri toate peste 800 km,cu un ou facut acasa si unul facut in masina,la cel de-al 5-lea a fost introdusa normal,ouata acasa adica.nu a fost nicio diferenta ,punctajele fiind cam aceleasi,si nu vreau sa ma repet sau sa sune a reclama dar a zburat :719km,809km,809,km,1031km,1031km.eu cred ca depinde de fiecare individ in parte.si de familia de care apartine.
Metoda asta cu primul ou in cuib si al doilea in masina este fara indoiala una dintre cele mai puternice dar si ticaloase metode de “motivare” a porumbitelor. Am mai auzit de ea, e un fel de secret al “initiatilor”( eu il consider al celor ahtiati dupa victorii cu orice pret) ! Poate nu e un subiect de abordat ,fiindca le va da idei multora, oricum merita explicat. Ideea e ca daca asta e metoda uzuala de a-ti motiva porumbitele, o sa le distrugi in scurt timp. Esential e sa oua primul ou in cuib, ca sa fie motivata psihic sa se intoarca. Intervine apoi stresul transportului si ouatul fortuit in masina. In organism se va descarca o mare cantitate de hormoni de stres (ati auzit precis de ACTH,cortizol, adrenalina, noradrenalina, dopamina), produsi de glandele suprarenale. Efectele sunt stimularea muschiului inimii, stimularea circulatiei musculare in detrimentul celei viscerale, sustinera metabolismului energetic la “cota de urgenta” prin oferta crescuta de glucoza (hiperglicemie de stres),acizi grasi si enzime care sa permita “eliberarea” organismului din starea de stres. Poate ati patit vreodata in viata sa fiti fugarit de un caine sau de un animal furios si nici acum nu va puteti explica cu ce viteza si indemanare v-ati urcat intr-un copac sau ati sarit un gard inalt pe care in mod normal nu ati putea sa-l sariti. Asta e mecanismul care v-a dat acea forta ! E un fel de dopaj natural ! Binenteles ca daca este repetat frecvent, chiar urmat de o recuperare profesionista, produce modificari ireversibile in organism si o rapida uzura nervoasa si fizica. Acuma fiecare isi joaca porumbeii cum vrea, dar metoda asta nu reflecta valoarea intrinseca a pasarii. Trebuie luata in calcul si varianta ca pasarea sa se resimta dupa al doilea ou si atunci o pierzi ! Oricum daca esti un crescator pentru care prezentul conteaza mai mult decat viitorul e o metoda super!
Interesanta explicatia.
Si acum pot da si eu niste exemple concrete pentru ca tocmai am testat toate pozitiile de ouat si anume:
– saptamana trecuta am imbarcat 2 femele, din care una a ouat cu cateva ore inainte de imbarcare oul 2 si una trebuia sa oua in masina = au venit ambele in timpi normali
– am imbarcat ieri o femela pe care am “iertat-o” saptamana trecuta pentru a-si face ouale acasa si a se reface…si astazi, bagata DIRECT la 175 km a venit prima la mine din 40, si cu avans bunicel fata de restul! Poate fi exceptia care confirma regula, dar oricum… e interesant.
VADUVIA la viteza e cea mai mare arma si cea ce da rezultate cu adevarat .SI ce se foloseste cel mai mult in afara .incercati sa tineti niste porumbei .uni sa fie cu pereche si uni des?recheati sa vedeti diferenta intrei ei .
Cei inperecheati sunt slabiti ,cei ne inperecheati au un corp numai bun de zbor . incercati VADUVIA
Pentru Edy pct.28 : vaduvia e “putin” mai mult decat sa tii porumbeii desperecheati !… trebuie sa te stii ca sa o practici cu succes si e si cam costisitoare…
Din nou o explicatie stiintifica interesanta a unui fenomen biologic din partea d-lui Adrian Cocu.Va multumim!
un subiect foarte interesant. multumim pt toate informatiile
cam tirziu rs si eu dar sunt deacord total cu edy daca cauti clasari trebuie sa risti daca vrei pui iar risti deci risti si cistigi din amindoua parti eu nu scot femelele decit daca au o saptamina de la al dailea ou rup sa stiti oduhnite si cu dorinta de cuib
imperechesc in febroarie , scot o tura de pui si dupa aceea ii despart si nu ii mai las sa se imperecheasca tot anul.Ii las impreuna 30min inainte de imbarcare si cind se intora pina seara. Antrenamentul il fac separat. dorm separat maninca separat
si eu am patit cu o femela mia clasat 2 zboruri din 3 si la al 4 zbor treb sa oua ..eu nu am fost aksa si a bagat’o tatal meu in cusca fara sa’si dea seama si dusa a fost .. :| .
VANT IN PENE !
am avut femela ce cum mi-a venit de la concurs s-a pus in cuib si a si ouat in minutul acela..
eu unu nu sunt de acord
sa trimit prunbitele dupa ce au oat le trebuie tinp sa se refaca