Zborul puilor la maratonul Elblag din Septembrie 2013

Autor: Dr. Mircea Bilius

Felicitări dlui Liviu şi Bibi Ştefănescu, felicitări tuturor columbofililor români participanţi la concursurile columbodromului din Africa de Sud. Cresc porumbei de cca 65 ani, insinuările care se fac columbofililor suceveni referitor la maratonul nereuşit al puilor la zborul de la Elblag mă obligă să vin cu unele precizări ca să limpezesc acest episod dramatic şi nefericit.

Deoarece în rubrica comentariilor privind rezultatul columbodromului din Africa de Sud se fac şi referiri la procesul de orientare al porumbeilor doresc să le completez. An de an se nasc noi teorii, noi ipoteze. Părerea mea fundamentată după ani de observaţii privind un amplu şi complex proces pe care dl ing. Marius Tunduc actualul preşedinte al FCPR-ului, l-a publicat în volumul doi al lucrării domniei sale, scriam : orientarea porumbelului este supusă la câteva elemente: învăţarea, memorarea, orientarea după soare, simţul endogen, intuiţia spaţiului, intuiţia timpului, analiza relativă a proceselor psihice desfaşurate la nivelul primului sistem de semnalizare pe care le completez cu rolul simţului acustico-vestibular, integritatea formaţiei reticulate, o reţea de fibre nervoase infiltrate printre structurile cerebrale talamus, hipotalamus, până la nivelul bulbului şi de aici la măduva dorsală, fineţea analizatorului optic, labirintic, memoria prudicioasă, fantastică a porumbelului şi multe alte elemente ştiute sau încă necunoscute reprezintă Comportamentul Inteligent al porumbelului. Pentru fiecare din aceste elemente ca să le aprofundezi generaţia unei singure vieţi este insuficientă.

În privinţa zborului puilor columbofililor suceveni din luna septembrie 2013, a cauzelor catastrofei trebuie să accentuez pe urmatoarele elemente: lansarea neinspirată bazată numai pe situaţia meteorologică locală de la Elblag. În momentul lansării la Elblag nu mai ploua. Nu s-a luat în calcul frontul atmosferic neprielnic care se deplasa din partea răsăriteană a Rusiei şi avea să acopere o mare suprafaţă din teritorii. Dacă puii s-ar fi lansat în dimineaţa zilei următoare de duminică ar fi fost cu siguranţă cel mai reuşit maraton datorită vântului de la Nord la Sud şi cerului limpede de peruzea.

Puii în zbor au fost prinşi de ploaia măruntă şi rece care i-au obligat dupa câteva sute de km să coboare în diferite locuri. Aici intervine neşansa zborului, puii încălziţi de efortul zborului dar cu penajul în procesul de înăpârlire avansată şi umed, în contactul cu vremea rece, temperatura în noaptea respectivă a fost de +8 gC au făcut febră musculară. Pot concluziona că ploaia măruntă, rece, coraborată cu noaptea friguroasă şi penajul sărac au condus indubitabil la febra musculară a puilor. Desigur vârsta fragedă şi lipsa de experienţă i-au făcut cu uşurinţă victime ale braconierilor de porumbei care i-au sechestrat mai ales că purtau pe inel stikul de zbor.

Un exemplu: un pui al dlui Ujeniuc, origine Hojbotă Toader, a fost sechestrat de un cetăţean proprietar de porumbei într-o localitate din zona Siretului. El l-a predat numai după achitarea unei anumite sume de bani.

Am convingerea că majoritatea puilor s-au oprit în zona Ucrainei de Vest respectiv Cernăuţi şi împrejurimi sau chiar la zonele de graniţă ale judeţului Suceava, în apropierea volierelor columbofililor. Deci, lipsa de feling, inspiraţie a organizatorilor şi a lansatorilor asemeni piloţilor unei aeronave au fost cauzele catastrofei maratonului puilor din septembrie 2013.

În cazul în care se vor mai organiza zboruri de maraton cu puii trebuie reconsiderată data de lansare. Aceasta să se planifice în luna august, lună cu temperaturi mai ridicate şi cu un penaj mai bun al puilor.

75 comentarii la “Zborul puilor la maratonul Elblag din Septembrie 2013”

  1. Rog inca de la inceput sa pastrati discutia civilizata daca vreti sa va apara comentariile.

    Poate ca zona pe care zboara Moldova este mult mai facila pentru zborurile de maraton, chiar si la pui… in alte zone din tara si un singur fond pentru pui este foarte foarte mult (si pe vreme buna).

    Desi si eu am mari dubii cu privire la capacitatea puilor de a zbura maratoane, as vrea sa trec peste asta si sa astept cu nerabdare maratoanele puilor in 2014. Dar asa cum au solicitat mai multi columbofili, ar fi bine ca totul sa fie transparent si daca tot reusiti aceasta performanta pe bune, s-o oficializati si afara. Cele mai importante sunt filmarile pentru a nu mai avea nimeni nimic de zis. A filma este banal.

    Nu inteleg de ce este vorba de pui mici si probleme la penaj cand daca ar fi eclozati in iarna si ar fi obscurizati ar avea un penaj impecabil si chiar situatie de cuib.

  2. Multa sanatate domnule doctor,va citesc cu placere toate articolele dar ma intreb si eu s-au chiar constat ca sportul columbofil se aseamana cu politica, adica unii dau cu bata in balta iar altii sunt nevoiti sa iasa sa dea explicatii.Avem atatea informatii meteo incat putem evita asemenea catastrofe dar ne incapatanam sa facem cum vrem noi ca daca suntem “presedinti” de asociatie ne putem permite orice chiar si o lansare din asta nenorocita.Am experimentat, nu a iesit asta este dar domnule doctor BANUTII aia adica juma de suma 75 de lei de ce nu s-au dat inapoi?E sport s-au afacere?Pacat ca trebuie sa iesiti dumneavoastra sa reparati oarecum ce altul (ujeniuc) a stricat.Sa fiti sanatos domnule doctor mult succes in 2014 !

  3. Va salut Domnule Bilius.

    Am marea onoare sa va spun ca va apreciez foarte mult. Va doresc multa sanatate!

    Legat de zborurile cu puii la maraton (nu ma adresez dumneavoastra) personal am MARI dubii:

    1) Lipsa filmarii
    2) Lipsa postarii diagramei masini de transport. Se poate scoate foarte usor traseul masinii daca aceasta a fost dotata cu GPS.
    3) Zborul din 2012 cu sosiri la secunda, in mare contradictie cu zborul din 2013. Pe langa lansarea nefericita in conditiile meteo nefavorabile cred ca in 2013 chiar sa lansat de acolo: rezultatul dezastruos.
    4) Caracterul extraordinar al zborului: maraton cu puii. Pe cand toata tara, toata Europa, toate columbodroamele lumii se chinuie sa o organizeze o 1 UNA etapa de fond reusita cu puii (peste 500km) in Moldova puii claseaza, sosesc ca la un concurs de viteza. Nu miroase a bine.

    E un comentariu nevinovat, nici macar nu vreau sa descopar minunea. Daca cineva vrea si poate as fi curios cum poate argumenta cele 4 puncte.

    O seara placuta tuturor!

  4. Foarte, foarte bine punctat porumbei.ro, cele mai importante sunt filmarile, lucru care ar trebuie sa fie Obligatoriu la Fond si Maraton, daca nu, chiar si la viteza si demifond, si atunci chiar nu ar mai avea nimeni nimic de zis. Cum spune si admin., a filma este ceva foarte banal si la indemana oricui in zilele noastre, nu trebuie sa ai camera super performanta sau sa fii cameraman la CNN, acum aproape toata lumea are smartphone cu foarte multi Mp la camera si multi Gb de memorie. Daca tot va laudati cu maratoane foarte reusite la zborurile cu puii, aduceti si dovezi( si aici fiind vorba de filmarii in care sa se arate clar un indicator cu localitate din care se lanseaza si masina cu porumbeii, nu doar neste hartii semnate si stampilate, pt ca asemenea dovezi nu mai sunt suficiente de mult).

  5. Intradevar in 2012 la prima etapa de Elblag au sosit 14 pui in prima zi si s-a inchis undeva a doua zi la amiaza dar la al doilea maraton puii au venit foarte greu si s-a clasat si a treia zi, practic cam tot ce a venit s-a clasat .
    Eu as vrea sa va spun ca am vazut o filmare pe un site cu lansarea de la Elblag pui .
    http://www.fcpr.ro/clasamente2.php?tip=1&idj=52&idconc=4709&tehnic=40
    Va dau acest link si daca voua vi se pare ca au venit porumbeii traznet inseamna ca aveti dreptate ,dar mie mi se pare ca au venit puii chiar foarte greu .

  6. a fost si revolutie si nu sau shimbat prea multe acuma…filmari nar trebui sa cerem noi ar fi normal obligatia clubului sa dovedeasca ca este un club serios si nu vrea sa indeparteze membri ca doar noi cheltuim si inapoi clubu ce ne da???ineleg cai un hoby dar un colunbofil in afara altfel asteapta porumbeii decit noiin ro.la noi numai dubii si banueli ca lea dat sau nu apa,caau avut doat 2 saci de porumb la nustiu cite mii de pasari,etc lipsa de profesionalism intr-un cuvint sosesc simbata-duminica ai 3 zile ca tre sambarci iar sapoi merg roata prin slovenia la poloni vreo 3 zile ,,,ce sa mai cred si sustin columbodroamele din tara si afara nu am participat la vreo unul inca dar cred ca e umatorul pas inainte ca nai batai de cap si stai online si astepti gladiatorii ,,benzina ,timp,du ceasul,ada ceasul,imbarca dezbarca si in final te trezest un nimeni celebru care ai ramas cu citeva clasari dac ai noroc siai grija ca vine cotizatia,inelele,zborurile de platit medicamente nu degeaba rid femeile de noi colunbofilie da dar nu in romania ca vorbim de geaba auzi filmari astia chiar cred ca glumim,,,,

  7. Multumim frumos pt articolul postat DL BILIUS multa stima si respect pt dvs. Da stim cu toti ce sa intamplat la maratonul cu puii din 2013 unul foarte dur si pe buna dreptate ,noi vorbim de maratoanele din 2012 adica Elblag 1 din data de 08.09.2012 unde de exemplu si dvs.impreuna cu tandemul aveti primul pui intrat la ORA 23.47.42 sec.Oare acest vant din spate de care tot discutam cu toti poate influienta(cum sa explic sa vorbesc mai pe ocolite sa nu mai deranjez pe nimeni) in halul asta intrari de genul nu mai dau nume-4 puii la 19.41 acelasi minut difera secundele cateva intre ele,inca ceva vantul asta a reusit sa stranga numai putin de 87 de puii CLASATI din 433 puii vorbim in numai doua zile la ora 10.40 era inchis clasamentul!Plus daca intram pe clasamente din nou observam crescatorii care aproape i.au strans pe toti din 6 ang./4 clasati; 13 angaj./9 clasati ;2 angaj./2 clasati,am dat cateva exemple din ce scrie acolo ca nu minte clasamentul,unii dintre domnii acestia 100 % i.au strans si pe totii fac pariu in cateva zile.Este posibil asa ceva vorbim de niste puii nu de maturi care au zburat distante de 850 km dragi columbofilii,nu au zburat 500 km ca nici acolo nu vin asa de bine cu tot vantul lor din spate.La Elblag 2 daca dai pe clasament crescatorii sau strans ca ciupercile dupa ploaie te doare capul chiar daca nu au intrat in prima zi tot vant in spate??Poate ne explica cineva in masura pt ca eu sincer consider ceva de domeniul fantasticului ce fac acesti bieti puisori cat pumnul la cateva luni de zile.o seara placuta tuturor

  8. Buna seara la toata columbofilia romana! Buna seara porumbei.ro! Buna seara dl doctor Bilius! Sunt un pic invidios pe columbofilii din Suceava! Sunt invidios pt ca sunt norocosi. Norocosi si protejati, asa cum ar trebui sa fie toti columbofilii si nu sunt. Ma refer la faptul ca atunci cand vorbeste petre sau vasile pe site-ul porumbei.ro e ceva normal. Cand vorbeste un doctor, este o onoare! Dubiul meu era unul in legatura cu distantele astea… E posibil si normal ca un porumbel sa faca 3 fonduri in 3 saptamani? Si aici specific ca nu am nimic cu numele Asmarandei, doar cu porumbelul si distanta, cu atat mai mult cand porumbelul este tanar. Ori porumbelul este un,, fuoriclasse”cum zic italienii ori este ceva cu distantele astea.

  9. va rog frumos sa-mi spuna si mie cineva cu ce viteza metri pe minut a venit primul pui in 2012 va multumesc

  10. mai Andrei, CHIAR nu are rost sa publici astfel de articole, cu tot respectul pentru domnul Bilius, insa si asa conducatorii nostrii isi bat joc de noi, alegeri masluite( dar cum asa vizibil cred ca nici din spatiu nu se vedea mai bine, auzi tu echipa, ha ha ha ha ….. mai bine zis negociere de posturi), concursuri nereusite cu porumbei( aici nu ca forma de reclama insa fratii Achimescu sunt etalon la organizari, cu filmari multiple, cu popasuri stabilite, gps niciodata nu dispare de pe harta- si ei tot pe ucraina zboara, etc), la capitolul finante nu mai zic caci acolo sunt jalnici( evaziunea fiscala e la ea acasa, iar fraierii sunt cotizanti, erea sa uit totul spre un nou progres columbofil- sau poate Tunduc se crede cumva Tiriac, si vrea ca sportul columbofil sa fie stict al celor cu multe lovele, poate o sa ne mai lumineze totusi cu intelepciunea sa – sau mai bine excludene pe toti), si acum cu articol de explicatii catre ce? catre cine? pentru cine? cand ? unde? etc. Sau cum face Carmazan cu Moscova, un sms filmat si gata sosirile beton, cate cine doriti sa va justificati? cai nu inteleg, caci nimic nu se schimba vreodata decat ce viseaza anumiti smecheri, in functie de ce le comvine lor.
    Apropo cand se face adunarea generala la FCPR, zici ca esti la biserica, ciocu mic, ca altfel…… nu mai zic ca hotararile se iau prin telefon, in schimb la UCP, tot fraierul ace ceva de zis, si culmea este si ascultat, si drept urmare scaunele se mai schimba, nu doar se rotesc in aplauze( prea slavirea liderului suprem)….
    P.S. – indurati…..indurati…..indurati..

  11. Buna!

    Etrase din R.N.S. al F.C.P.R.

    CAPITOLUL VIII
    LANSAREA PORUMBEILOR

    i) La lansare poziţia GPS a maşinii trebuie să fie vizibilă în pagina de supraveghere de pe
    internet şi ulterior listată şi ataşată la dosarul concursului. Datele se păstrează un an. Orice concurs
    la care poziţia maşinii nu poate fi văzută sau la care se introduc alte coordonate decât cele din
    programul de supraveghere GPS nu se va putea folosi în campionatul naţional. Poziţia maşinii
    poate fi dată în funcţie de softul programului de supraveghere în grade, minute şi secunde sau doar
    în grade – longitudine şi latitudine. În programul de clasamente se introduc datele în format grade,
    minute, secunde, pentru cazul gradelor folosindu – se un program de transformare:…………….

    j) Lansările concursurilor de fond si maraton se filmează iar filmarea se postează pe internet
    sau se ataşează la dosar. Omologatorul va solicita filmarea. În film este obligatoriu să apară şi
    delegatul – lansator. Lipsa filmarii duce la anularea etapei pentru întreg comitetul de organizare.

    CAPITOLUL XIII
    OMOLOGAREA CONCURSURILOR

    Dosarul concursului trebuie să conţină următoarele:

    8.listingul poziţiei maşinii la lansare, cu poziţia (coordonatele) de la momentul lansării şi
    minim două poziţii înainte şi două după lansare (raport poziţii);

    # Lipsa oricăruia dintre aceste documente atrage după sine anularea etapei pentru tehnicul
    concursului. Acesta poate sancţiona la fel tehnicii de centre care nu transmit cele de mai sus cu
    dosarul centrului, caz în care este absolit de vină.

    o) Prezentul regulament trebuie să fie respectat cu stricteţe de toţi membrii asociaţiilor afiliate
    FCPR şi se aplică la toate concursurile organizate de asociaţii.

    Prin urmare, avand in vedere ca facem parte din cea mai mare federatie nationala, f. bine organizata si care trebuie sa fie un model pentru celelalte, este simplu de dovedit de unde s-a lansat la maratonul in discutie. Faceti dovada stimati organizatori, omologatori sau membri in comitetul de conducere. Va obliga R.N.S.-ul, asta in cazul in care aveti pretentia ca trebuie si respectat nu doar votat.

    Numai bine!

  12. poate putin off topic dar bine de citit, poate cineva se autosesizeaza

    Poate ar trebui discutat si stipulat in RNS:
    1. sigilarea masinii sa se faca cu sigilii de unica folosinta, filmate inainte de plecarea masinii si trecute pe diagrama masinii
    – la lansare sa se faca filmarea sigiliilor si a lansarii iar in momentul lansarii sa se filmeze si un ceas atomic;
    2. odata plecata masina sa nu faca oprire minim 100Km (se aud tot mai des voci care spun ca unii isi imbarca porumbeii in boxe separate dupa care merg pe traseu, opresc masina si isi iau porumbeii de care au nevoie acasa;
    3. postarea traseului masinii detaliat;
    4. sa se ataseze la dosar o diagrama a comisiilor de imbarcare, cu semnaturile membrilor comisiilor si ora primei si ultimei fise completate iar in dreptul fiecarei comisii sa fie trecuta ora primei si ultimei fise de imbarcare iar pe fisele de imbarcare sa se scrie si ora imbarcarii (ca la electronice) – asa nu mai apar columbofili in 2-3 comisii de imbarcare in acelasi timp;
    5. poate o sa radeti dar ar trebui stabilit in RNS si distanta maxima fata de crescatorie de unde se pot lua coordonatele GPS ale crescatoriei. La majoritatea se iau din fata crescatoriei dar sunt si privilegiati carora li se ia din strada, la 20-40 m fata de crescatorie pe directia opusa localitatilor de lansare, castigand astfel cativa zeci de metri. Unii vor rade, dar nu la putine concursuri distanta asta in plus face diferenta.
    6. dupa imbarcare dulapul cu statiile de imbarcare sa fie incuiate cu 2 lacate, cu cheile prin rotatie la 2 persoane (una fiind tehnicul), de preferat din localitati diferite.

  13. ce tare! ,,Se aud voci ca unii imbarca porumbeii in boxe separate si merg cu masina si ia porumbeii de care au nevoie acasa” :)) :)) Pai si ce sa faca Doamne cu ei acasa!? Eu cred ca nu mai suntem sanatosi la cap! Am innebunit dracu’ de tot,ne-au innebunit porumbeii! :))

  14. @13

    ii pune la frigider si ii constata inaintea celor care gandesc ca tine

  15. Cel mai interesant este ca cei de FCPR propuneau celorlalti sa foloseasca omologatorii lor…
    Ce gluma buna

  16. domnule petre in primul rand este vorba despre 3 maratoane,nu fonduri!in al doilea rand porumbelul nu este tanar,are 2 ani,si in al treilea rand clasamentele dovedesc ca este posibil,cel putin pentru mine,intrucat toti porumbeii mei de 1 an zboara 3 etape de maraton de peste 900 km!deci ce ar fi asa imposibil ??te rog uitata-te pe clasamentele generale de anul acesta la etapele de maraton si o sa vezi cati yaerlingi am angajat la fiecare etapa si cati au clasat!te sfatuiesc sa incerci si tu aceasta selectie mai dura pe care eu o aplic din 2009 si poate vei reusi!dar recunosc ca porumbeii mei sunt mai mediocrii la etapele de viteza!

  17. @ionut vladoiu: primul sosit a reusit o viteza de 1164,34 la primul maraton,iar la Elblag 2 viteza primul pui sosit este de 1131,36 !

  18. domnule Asmarandei,nu contest clasamentele,alea sunt scrise… Ma refer la faptul ca nimeni nu are o dovada a distantelor astora,o filmare…orice! Eu cand trimit porumbeii la mama dracu’ stiu ca se duc acolo,dar stiu si sunt convins pt ca cine ii duce,imi si dovedeste asta. Dumneavoastra,acel cineva care a dus porumbeii acolo,v-a dovedit cu ceva? La asta ma refer! Referitor la selectia mai dura,am s-o fac si p-aia. Am incercat anul trecut cu 2 porumbei,am avut etapa la 200 sambata,miercurea i-am imbarcat la 890… Nu i-am mai vazut nici astazi! Mi-i amintesc insa cum aratau :)) Dar este totusi un porumbel in istoria columbofiliei care a realizat performanta asta? Ca daca exista,atunci…o sa va cred si pe dumneavoastra. Nu e ca nu vreau,as vrea! John Doe,in italia cand organizatorul spune ca porumbeii merg la Molfetta,la Molfetta merg,nu in alta parte,iar cand se-nchide poarta n-o mai deschide nici presedintele tarii. Poate sunt alte interese in italia,sau nu sunt asa de multe… De-asta gandirea mea e astfel,ca pe mine nu m-a furat(inca)nimeni,iar eu nu am furat pe nimeni. Chestia asta cu furatul…pleaca de cand eram noi mici si parintii ne educau si nu ne educau bine. De-acolo!

  19. belgia si olanda scoate peste 1300 m minut si nu ii contesta nime de ce nu vrem sa ne respectam mai mult noi nu va contestam rezultatele voastre cu un punct doua la norma viteza sau demifond

  20. Pt. a evita orice suspiciune referitoare la zborurile de fond si maraton ,nu numai la pui,ci si la maturi, ar trebui luate decizi ferme , ” vezi ” comentariile 11 si 12 .Nu inteleg de ce nu se fac aceste lucruri ,atata timp cand noi columbofilii nu le dam bani falsi sau rupti , federatiilor sau uniuniilor din care facem parte.De ce nu se organizeaza licitatii pt. transportul porumbeilor ? Pana cand ne furam caciula unul altuia ?Aud mai tot timpul ca masina cu care se transporta porumbeii ,este a lui ” X ” sau “Y” .OK,nu am nimic impotriva ,este un business,da , “fratilor” dar ocupativa cum trebuie ,nu va bateti joc de noi.Domnule Dr.Bilius,va doresc multa sanatate si implinirea tuturor dorintelor,poate le transmiteti dumneavoasta un mesaj “MARILOR NOSTRI CONDUCATORI” sa fie mai corecti, mai cinstiti ,fata de noi oamenii care iubim atat de mult acest sport.

  21. LA UN ZBOR DE ANUL TRECUT LA UN FOND CU PUI SAU ANUNTAT DELEGATI NEUTRI DE LA ARAD IAR DL FESTILA A DAT-O IN BARCI ,CA NU STIE DACA ADUNA PUI ,BA CA NU E VREMEA BUNA ,BA UNA BA ALTA SI AU FACUT ZBORUL FARA SA MAI ANUNTE NUMAI SA LE VINA PUI DE LA GRANITA ASA CUM SANT INVATATI GRAMADA .
    NU FILMARE NU GPS

    IN 2012 LA UN ZBOR DE MARATON AL MOLDOVENILOR A PLECAT MASINA DE LA ARAD INCHIRIATA NU AU STRINS NICI 20 % DIN PORUMBEI IN 5 ZILE ,SI STITI DE CE ? ., PENTRU CA ARE GPS MASINA SI A FOST LA LOCUL DE LANSARE .

  22. din caza lipsei de transparenta si altor smecherii dar mai ales modului dictatorial al conducerii anul acesta asociatia suceava de la fcpr va pierde multi membrii care vor pleca la trufin …pacat!

  23. IN 2012 LA UN ZBOR DE ELBLAG 2 LA DL IURETI RELU VIN 3 PORUMBEI ORIGINALI FAM TOTH ,PORUMBEI DE VITEZA DEMIFOND SI VIN MAI BINE CA ORICE MARATONISTI DE LA 859 KM
    CE MAI NICI DACA VENEAU CU MASINA INAPOI NU AJUNGEAU MAI REPEDE .
    VA ROG DACA NU E ASA VENITI CU ARGUMENTE SI CU TAHOGRAFE DE LA MASINI DIN DATA RESPECTIVA .

  24. com 11 si 12, ar trebui sa fiti voi in conducere! bravo! cand se vor aplica sugestiile voastre? niciodata! sper sa nu am dreptate!!!

  25. In primul rand vreau sa va salut pe toti.
    In general “omul” gandeste instinctiv, in functie de nivelul de comparatie pe care il are, in functie de ceea ce realizeaza el in viata de zi cu zi, in functie de foarte multe care-l inconjoara, etc.
    D-lor Guiness Book a aparut pt cei ce intrec de la an la an toate recordurile in toate domeniile, nu pt cei ce merg zilnic la servici si isi vad de o viata normala.
    Asa este si la porumbei, cei ce incearca vor avea mereu, multi dintre voi de aici nu ati zburat vreodata in viata cu un porumbel 1000 de km. Faceti acest lucru in fiecare an de cateva ori, asta in perioade mari de timp si o sa vedeti ca altii or sa fie carcotasi si or sa zica ca nu faceti acest lucru(de fapt aceia sunt tot ca unii dintre voi care nu ati incercat macar vreodata in viata). Exista in foarte multe zone din tara acolo unde este “poveste” sa se zboare 800-900 de km dar nici nu incearca sa faca acest lucru. De aceea or sa existe mereu “unii care au si altii care nu”.
    Si mai vad ca sricu unii ca in Moldova este foarte usor ca se zboara de la nord la sud. Nu domnilor nu zboara nimeni de la nord la sud in aceasta tara (uitati-va pe harta), unghiul Moldovei din Polonia este acelasi cu cei din Ardeal daca ar zbura din Germania, este la fel cu al Zonei Olteniei, Munteniei daca ar zbura mai in nordul Ukrainei, etc, porumbelul sta in aer in functie de distanta care o parcurge si toti dau din aripi pe o anumita perioada de timp(nu are cum sa coboare “la vale”. Nu vb de canicule insuportabile de peste 40 de grade pe timpul verii. Nu, nu este canicula numai in Ungaria, este si in Baragan si in multe zone din tara, ba nu de multe ori porumbeii vin chiar de peste muntii Carpati adica inconjoara vreo 200-300 de km pt a ajunge acasa . Referitor la unele gandiri ca in Moldova se zboara cu vand din spate, va inselati amarnic, astea sunt povesti de adormit copii, uitati-va la o harta de vanturi si curenti de aer, nu o sa vedeti nicaieri in lume pe o distanta de peste 800km sa bata vantul dintr-o singura directie, acesta se schimba in funcite de relief si conditiile meteo, etc. Asa ca inainte de a mai comenta mai si ganditi!!

  26. Buna ziua,
    Eu cred ca suntem pe teren minat cu aceste “maratoane si fonduri cu puii”.
    Dragi cititori, Dvoastra credeti ca au fost porumbeii lansati din localitatile corecte? Poate… poate nu..
    Cred ca ar trebui postate in acest topic rapoartele GPS ale etapelor de fond cu puii din acest an in judetul SV si nu vor exista discutii. De ce nu cer columbofilii suceveni acest lucru?
    Sau il cer dar nu exista GPS pe masini?

  27. Multi columbofili din tara afirma cu tarie ca fondurile cu puii din Moldova sunt usoare si ca mai tot timpul bate vantul din spate .
    Pentru a clarifica acest aspect o sa luam in calcul anul 2012 si sa” tragem un pic cu ochiu “pe clasamente cu anumite explicatii.
    Primul fond Losice 1 primul pui sosit are o viteza de doar 935 m pe minut
    lansati la ora 7 .00 primul sosit la ora 16 45
    http://www.fcpr.ro/clasamente2.php?tip=1&idj=52&idconc=4594&tehnic=52
    Al doilea fond Losice 2
    primul pui sosit are o viteza de 1041 de m pe minut
    doar 16 pui au reusit sa aiba peste 1000 de m pe minut
    si doar 87 de pui au reusit sa ajunga in prima zi acasa din 962 de porumbei angajati
    http://www.fcpr.ro/clasamente2.php?tip=1&idj=52&idconc=4644&tehnic=52
    Zborul nr 3 si anume Losice 3
    primul puisor sosit a avut o viteza astronomica de 985 de m pe minut
    http://www.fcpr.ro/clasamente2.php?tip=1&idj=52&idconc=4691&tehnic=52
    Dupa aceste date va las pe dumneavoastra sa trageti concluziile si sunt convins ca veti observa ca nu este tocmai usor sa faci o norma la fond pui iar zborurile sunt grele iar daca veti face fiecare o comparatie cu vitezele voastre obtinute la etapele de fond cu siguranta nu veti mai spune ca la Suceava bate vantul tot timpul din spate .

  28. In general sunt doua curente de gandire in aceste comentarii. Cei care pe buna dreptate se intreba daca au fost lansati puii de unde se zice ca au fost lansati si cei gen “un columbofil din Suceava” care in loc sa ne dea link catre site-ul unde a vazut el filmarea de la Elblag ne da link-uri spre niste clasamente care fara a stii de unde au fost lansati porumbeii nu au nici o relevanta. Chiar daca au avut 900m/ minut poate au venit de la 200 de km….nu inseamna ca au fost dusi la 500+. Nu se discuta aici despre cat de usoara sau grea e zona Moldovei ci despre cat de usor e sa zici ca ai dat drumul la pui de la 900 de km si tu sa lansezi de unde vrei…atat timp cat nu trebuie sa prezinti dovezi sau nu esti controlat. Nu cred ca ar mai comenta cineva ceva daca filmarea lansarii(care trebuie sa o aveti atasata la dosar) ar fi publica si s-ar vedea clar de unde au fost lansati. Cu GPS-ul nu merge treaba pt ca se poate demonta usor si trimite cu o masina mica pana la 900 de km, iar masina cu porumbei sa lanseze de la 200. Si la filmare se poate frauda daca doar se filmeaza o tabla si apoi porumbeii lansati separat….gen filmare cu intrarea in localitate si apoi se taie imiaginea la lansarea porumbeilor. Cred ca cea mai buna metoda de verificare este o filmare care in timp ce sunt lansati porumbeii sa includa si un reper de la locul de lansare(tabla, monument, constructie mai speciala) sau o masina cu 3-4 delegati din alte judete care sa insoteasca masina de transport. Altfel discutiile de pe margine vor continua si daca chiar lansati pe bune aveti doar de pierdut la imagine. Daca in schimb lansati cum crede lumea inteleg aceasta tacere si deviere de la subiect(duceti discutia la cat de grea/usoara e zona sau cat de bine/rau arata un clasament) cand lumea cere sa vada niste dovezi.

  29. Se poate crede ca unele ,ca altele,..dar nu pot sa cred ca dl. Iureti sa fie atit de fraier sa faca cartile pentru fam.Thot .Daca stia ca se lanseaza de la distanta scurta porumbeii de la Arad nu ai angaja ,nu vad care este logica sa-i testeze si sa-i compare cu proprii pui pe distanta scurta, sa-si dea singur Ardenu in “freza”nici vorba.. Rog o explicatie de la cei care le stiu pe toate.

  30. ujeniuc si iuret trebuia sa dea explicati ca ei sant vinovati la macelu de la elblag cu pui.

  31. cel mai corect e sa fie transparenta la aceste maratoane, atunci ar tacea si carcotasii. daca tot sunt zboruri in premiera , macar sa fie filmari , sigilari…etc…si aveti dreptate unii dintre voi cand afirmati ca acesti conducatori ai maratoanelor sunt unsi cu toate alifiile, fac multe smekerii numa sa le iasa banu.asa e si in politica :))…daca o fi asa inseamna ca judetele astea care au maraton cu puii din zona Moldovei sunt campionii lumii, nu alta..i -au topit si pe nemti si pe olandezi…etc…sa fim seriosi nu le mai faceti atata reclama, si degeaba…stiu p cnv care a luat de la campionii de acolo din moldova si s-au pierdut la antrenamente…deci reclama asta e pt columbofilii naivi care au bani si se mai si vad mari campioni peste noapte. atata timp cat nu exista filmari si transparenta la aceste zboruri, atunci fara suparare , dau dreptate carcotasilor…iar atata timp cat organizatorii vin cu dovezi precum cele cerute in com 11, atunci nu va mai zice nimeni nimic..vant din spate:)

  32. Nu mai postati despre problemele interne ale zonei voastre si acuzatii pentru x si y pentru ca nu se publica.

  33. D-lor nu stiu de ce veniti cu tot felul de acuzatii la adresa concursurilor din Moldova. Cititi urmatorul anunt de pe site-ul FCPR: http://fcpr.ro/ro/control-la-fondul-3-cu-puii-al-asociatiei-neamt/
    Am contactat crescatorii respectivi din judetul Arad sa vina la imbarcare, dnul Festila Ioan asigurandu-le inclusiv cazare si mancare, dar nici pana in ziua de astazi nu a venit nimeni. De ce ?
    Referitor la etapa slaba din Africa de Sud, etapa de Elblag , sau etapa de Berlin Pui, verificati si veti vedea ca toate aceste etape au avut vant din fata de cel putin 10 km/h (la SCMDPR a fost 16 km). Daca toata lumea si-ar da un pic interesul, si nu ar cauta sa isi creeze anumite avantaje, gen: “dam drumul cu vant din fata ca sa nu le intre la astia din spate” nu ar mai fi etape dezastru in fiecare an.

    PERSONAL LA CONCURSURILE CU PUII ALE ASOCIATIEI NEAMT, AM LANSAT PUII DOAR CU VANT DIN SPATE CHIAR DACA A FOST VINERI( Cycow 3 -27.09.2013) SAU DUMINICA (Cycow 2 15.09.2013) NUMAI SA AJUNGA ACASA.

    Puteti verifica la urmatorul link cand le-am spus organizatorilor de la Berlin ca va fi catastrofa, dar nu m-a ascultat nici dracu:

    http://www.columbofil.net/stiri/?p=12945#comments

  34. Nu am citit comentariile, si acum am vazut ce a scris NM. De ce nu ii intrebati pe domnii Pescu si Pintes de ce nu au venit ? Am vrut sa fac sesizare la disciplina, dar am lasat-o moarta. Daca d-nul Andrei doreste pot sa trimit la orice ora diagramele GPS si filamarile

  35. domnilor hai sa nu mai contestam porumbeii din zona moldovei si sa asteptam zborurile cu pui din toamna ca eu unu sunt sigur ca vor aparea anul acesta filmari cu localitatea si cu o borna kilometrica sau ceva de genul ca dupa atata scandal pe net sper sa se sesizeze mai marii fcpr.ului si vor fi transparenti sa rupa gura la toti.

  36. rugaminte pentru toti columbofili din Moldova
    GANDITI CA E GRATIS

  37. Pentru cei care tot zic de gps.video lansare.coordonate etc.cereti astea pentru ca oameni zboara pui nu se incurca voi nu puteti asta.dc nu cereti coordonate gps video la alte etape cum ar fi celebra etapa de moscowa unde porumbei au venit ca de la o etapa de fond si ei au avut cite 1500km.cei din alte judete care pina anul trecut nu stiau decit viteza si demifondd si acum sunt campioni la maraton.maraton extrem.ceretile lor toate astea…

  38. dupa ce, citesc toate aceste comentarii si apoi ma mai uit si la cele de la topicul cu “campionii” extraterestrii ai lui Asmarandei pot trage o singura concluzie : ROMANII SUNT CEI CARE L-AU INCARUNTIT PE DRACU LA P….A

  39. buna tuturor. nu ca vreau sa intru in polemici dar este o intrebare pt com 36 referitor la filmari, de unde reiese localitatea de lansare pt. ca in filmare apare doar un hotar, cimp. si dupa cum se vede nu reiese mai nimic. in aceste filmari ar trebui sa apara lucruri , locuri mult mai concludente de unde sa reiese TRANSPARENTA atit de mult discutata……..seara placuta doresc tutror crescatorilor success!!!!

  40. Va credem dl Pavel ca aveti rapoarte GPS dar aici era vorba de ASOCIATIA S U C E A V A CARE NU LE ARE. Rugam omologul dlui Iulian Pavel, din jud Suceava, sa afiseze si el GPS la etapele de fond si maraton daca le are.
    El zice ca nu le da la nimeni ca se blocheaza motorul masinii. Chiar suntem luati de prostani!
    Continuati asa si o sa plece lumea sa zboare cu Trufin la Radauti.
    De ce ne luati de fraieri? Oare toti crescatorii din “Champions League” trebuie sa indure aceasta umilinta, pe banii nostrii? Cum spunea un coleg, noi nu venim cu bani falsi sau rupti!!!

  41. pt. Razvan noi gindim in loc sa criticam din aceasta cauza dominam fondul si maratonul

  42. Cred cu tarie ca :
    – este imposibil sa faci cu un puisor de 4-5 luni categoria MARATON (dupa ce ca acesta a trecut mai intai prin 2-3 fonduri),
    -este imposibil ca un porumbel cat ar fi el de matur si experimentat sa faca 3 maratoane in 3 saptamani
    -este imposibil ca de la un concurs de Moscova sa poata sosi porumbeii a-2-a zi
    -si ar mai fi cateva imposibilitati dar ma abtin !
    Si toate astea sunt posibile in zona Moldovei ; domnilor va rog nu va imbatati cu apa rece si deschideti ochii , cereti transparenta totala ,filmari si toate cele si o sa vedeti ca am dreptate.
    O seara buna !!!

  43. Pana la urma e un hobby. Pot lansa ca si pana acum din fundul
    curtii.

    Pe mine ma intriga ,,oamenii” care nu au argumente dar se cred buricul pamantului.

    Nu imi pot imagina cum va puteti imbata cu apa de ploaie.

    D-le Asmarandei cu porumbelul tau care a zburat 3 maratoane in 3 saptamani, chiar cu vant din spate, sa i-o spui lu Mutu ( e simplu acum joaca la Petrolu Ploiesti).

    D-le Iureti mai taie din ele ….4 pui in 16 secunde de la maraton…http://www.fcpr.ro/clasamente2.php?tip=1&idj=52&idconc=4626&tehnic=40

    D-le Asmarandei intrebati-l pe Dl Iureti ce mai face Dl Berentan Catalin ???!!!!

    Nu stiu de ce dar dvs va asemenati foarte mult, ca performanta bineinteles, cu dl Berentan.

  44. D-le Mihoc un raspuns foarte simplu pentru cineva care vrea sa verifice intr-adevar: intra pe site-ul FCPR la Asociatia Neamt, ia coordonatele de la clasamentele respective, introdu-le pe google earth, maximizezi la nivel Ground Level, te uiti in filmare, si compari daca ce e in filmare corespunde cu ce arata in Google Earth. Nu stiu ce ati vrea: sa angajam un cameraman , un tehnician de sunet sa auziti falfaitul aripilor si transmisie live? Nu stiu cata lume isi permite. De cele mai multe ori avem probleme cu delegatii pe tema hranirii si adaparii porumbeilor, ce sa mai spunem de filmari.

  45. ptr SINATRA
    CE LEGATURA E INTRE CAMPIONUL IURIETI RELU SI BERENTAN CATALIN?

  46. o sa faceti MIG_uri din saraci pui,voi astia din moldova iati intrecut pa belgieni,voi o sa revolutionati sportu columbofil.

  47. Cel mai mult ma deranjat LIPSA FILMARILOR la etape si mai ales la cele NATIONALE, dar voi vedea anul acesta cum vor decurge treburile…orice nerespectare a RNS-ului de catre FCPR sau Asociatia unde sunt inscris o voi ataca in instanta chiar daca FCPR scrie in RNS “i) Asociaţiile şi membrii lor îşi interzic formal sub sancţiunea de excludere, orice acţiune în justiţie contra FCPR sau Asociaţii columbofile pentru faptul că au compărut în faţa unei comisii de disciplină columbofilă. Acţiunea în justiţie poate fi promovată numai după epuizarea tuturor formelor de judecată de către comisiile de disciplină de la nivelul Asociaţiei şi FCPR.”…eu unu sunt satul de toate promisiunile facut…VREAU FAPTE NU VORBE…toate etapele nationale de anul acesta au fost catastrofale si in plus NU este PUBLICATA absolut nici o filmare cu toate ca majoritatea membrilor FCPR cer sa fie PUBLICATE…pana nu o sa fie TRANSPARENTA TOTALA columbofilia romana o sa faca “pasi in spate”…
    Si hai sa nu ne mai legam de MOLDOVENI ca din cate vad eu e singura zona din tara unde se zboara cele mai multe MARATOANE si inca foarte grele(peste munte+de cele mai multe ori vant lateral)…
    Comentariul referitor la achizitionarea de porumbei din MOLDOVA este total aberant, ganditi inainte sa scrieti, poti achizitiona cel mai bun ZBURATOR DIN LUME si poate fi un non-reproducator sau poti achizitiona cel mai BUN REPRODUCATOR si la tine in crescatorie sa nu obtii rezultate cu urmasii lui, totul depinde de mai multi factori in columbofilie…totul trebuie sa se imbine perfect ca sa obtii rezultate buna: calitatea porumbeilor+priceperea crescatorului+sanatatea porumbeilor+crescatorie+hrana+priceperea lansatorilor+etc.
    Razvane eu cred ca, columbofililor MOLDOVENI GANDESC(poate ca mai bine decat multi altii din alte regiuni)…si eu sunt MOLDOVEAN si gandesc…si poate mai bine ca tine…nu vreau sa te jignesc, dar nu vreau nici tu sa jignesti pe ceilalti…
    Din cate observ eu in ultima perioada columbofilia a inceput sa devina o industrie, dar una in care cumparatorul este inselat de producatori care pretind ca au marfa de calitate desi ei ofera in mare parte doar rebuturi cu sume enorme…avem noroc ca mai sunt oameni cu buna credinta dar din pacate nu majoritatea…
    VANT IN PENE

  48. rominii lau albit pe dracu la p..a pozitia 41 miai facut seara leo zic la englezi mine la servici buna asta uite ca no stiam acuma cai zapada in ro se antreneaza cameramanii pentru filmarile de inceput de sezon….of….mama ei de camera

  49. ati afisat si (filmari) mi-ar fi rusine sa incerc sa mint o tara intreaga …….domnilor dar chiar in ultimul hal va bateti joc de oameni.
    astea sunt filmari? si la etapele de viteza tot asa se deschid usile masini si tot la prima ora a zilei se lanseaza…………deci in final va bateti joc

  50. prostia e ca numai care sint la putere, face ce vrea …si tot ei cistiga etapa …decind e lumea ……….

  51. Sa-mi spuna si mie, sau mai bine zis sa ne spuna si noua cineva, unde putem gasi filmarile lansarilor de la etapele Berlin, Gdansk si Harkov, toate fiind Nationale din 2013.

  52. Mai Sinatra te cam roade ficatul de rezultatele lui Asmarandei,uitate mai intai pe toate clasamentele din 2010 -2013 si apoi sa vorbesti,sa vezi cum zboara omul cu yarlingii.Uitate pe la nationale la Gdansk, Berlin la Harcow si pe urma comenteaza.Vezi cati porumbei are in expoitia nationala an fiecare an si apoi arunca cu noroi,tu deocamdata esti la degetul mic de la porumbelul cel mai slab,stiu ca te roade invidia ca nu poti sa-l bati dar cumparati porumbei nu juca cu rebuturi.Posteazati si tu un rezultat de al tau sa vedem si noi unde te clasezi sau mai ai de sters porumbeii la fund vreo 10 ani sa ai si tu unul in top 10 macar pe strada ta.

  53. Referitor la filmari in 2010 sau 2011 nu mai retin exact la columbodromul de la CUGIR era o postare cu niste poze cu lansare de la NADLAC de pe niste dealuri asa de frumoase ca iti era mai mare dragul sa privesti .STOP , la NADLAC nu exista ridicatura de pamant mai mare de 2 metri ,exact asta se intampla cu filmarea se poate da de oriunde daca nu sant coordonate gps de la masina de la fata locului e egal cu zeroooooo.

  54. Domnilor din SV, nu aveti nimic filmari sau rapoarte GPS?
    DE CE?

  55. Iulian Pavel:
    Nu am citit comentariile, si acum am vazut ce a scris NM. De ce nu ii intrebati pe domnii Pescu si Pintes de ce nu au venit ? Am vrut sa fac sesizare la disciplina, dar am lasat-o moarta. Daca d-nul Andrei doreste pot sa trimit la orice ora diagramele GPS si filamarile

    d.le Iulian Pavel acei doi domni s-au oferit sa plece pe bani lor si daca era nevoie chiar si cu masina proprie isi nu vroiau sa vina la imbarcare ,cei de la arad nu vroiau masa si cazare si (chiar si fetite ) cum au incercat sa le bage pe gat cineva de acolo ,ei vroiau sa mearga cu masina la locul de lansare
    CLASAMENTUL CONCURSULUI NR. 12 / Organizator: Suceava
    CATEGORIA – DEMIFOND+FOND
    14.07.2012 – Varsovia 2
    Coordonate lansare – X: 52.10.15,00 / Y: 20.55.56,00 atentie la coordonate
    CLASAMENTUL CONCURSULUI NR. 6 / Organizator: Suceava
    CATEGORIA – DEMIFOND+FOND
    02.06.2012 – Varsovia 1
    Coordonate lansare – X: 52.10.15,00 / Y: 20.55.55,00

    mai greu dar cu precizie de subler se poate pozitiona masina pe acelasi loc

    .
    ps de azi nu mai scriu nimic ca ma enervez degeaba

  56. BIHOR

    23.06.2012 – Deggendorf 1
    Coordonate lansare – X: 48.46.45,47 / Y: 12.52.32,52 .

    15.07.2012 – Deggendorf 2
    Coordonate lansare – X: 48.47.35, / Y: 12.53.06,64

    28.07.2012 – Deggendorf 3
    Coordonate lansare – X: 48.47.38,57 / Y: 12.53.09,70

    TOATE DIN ACELASI LOC DIFERENTA ? FATA DE SUCEAVA ?

    SI EXEMPLELE POT CONTINUA LA NESFARSIT

  57. Buna!

    Domnilor, nu va mai certati degeaba. Intrebarile principale sunt urmatoarele:

    Exista la dosarul trimis catre omologator listingul poziţiei maşinii la lansare, cu poziţia (coordonatele) de la momentul lansării şi
    minim două poziţii înainte şi două după lansare (raport poziţii)?

    Exista filmarea lansarilor la etape de fond si maraton, asa cum prevede R.N.S-ul, in care sa apara si delegatul lansator?

    Daca nu se face dovada ca aceste prevederi prevazute in regulament sunt respectate, ce rol mai are regulamentul?

    Oamenii sunt interesati in special de etapa aia in care vin puii la maraton la secunda. Deci la etapa in cauza, puteti dovedi ca indeplineste conditiile din R.N.S. ? Daca da, postati dovezile si totul va fi clar. Daca nu, inseamna ca totul este un circ ieftin si mai bine ne vedem de alte treburi.

    Numai bine!

  58. Oameni buni ,ginditi logic , cind bate vintul din spate vin toti porumbei de la maraton, fie si porumbei de demifond, fond si viteza… dar cind au vint din fata la o etapa de maraton vin foarte putini porumbei in prima zi , sau deloc. Asa a fost cu vint din spate la Elblagu din 2012 ( cazu Iuret Relu , 4 porumbei intr o secunda) la Elblagul din 2013 nu a mai fost asa norocos , a fost vint lateral , ploaie si ziua de 10 ore . In asfel de conditii si un porumbel de 4 ani s ar descurca greu, dar un pui de 5-6 luni

  59. de ce?pt ca nu au,tac si asteapta sa vina primavara,alte zboruri ,alti bani si daca nu-ti convine ceva te ameninta cu excluderea sau poate daca ai rezultate poate iti anuleaza vreun porumbel.eu zbor la fcpr de multi ani dar daca nu se va ivi vreo alternativa la radauti tot in cadrul fcpr-ului atunci plecam dincolo si credema ca sunt mai multi care vor sa plece!

  60. D.lor contestatari este cit se poate de clar ca sunteti porniti sa aruncati cu noroi in munca si rezultatele altora fara a lua in calcul argumentele prezentate,bag seama ca cea mai mare parte sunteti de la UCP si FRSC.
    V-am cerut in replica mai sus un punct de vedere despre faptul ca la maratonul din 2012 (pe care il contestati cu atita vehementa),primii 3 pui marcati in 14 secunde la dl.Iureti erau ai Fam Toth Arad. Nu a indraznit nimeni sa atace acest argument,argumentele dl.Iulian …exista argumente si la Suceava care au fost prezentate catre cei in drept sa le ceara (GPS,filmari,PV lansare…). Este perioada zburatorilor de iarna ,va intelegem si in aceeasi masura va ignoram.

  61. Stiu crescatori care platesc inscrierile si zborurile tuturor membrilor din club pentru a avea locul 1 la fiecare etapa.
    Acesta mai este sport?
    Asa apar cu cupe la sfarsitul sezonuluila FCPR si sunt mari campioni.
    Cat despre etape va spun ca poate 80% din maratoane sunt de genul acesta… nu stie nimeni…nu a auzit nimeni…nu a vazut nimeni, doar au anuntat dupa ce a aparut primul porumbel anuntat.

    Va mai dau un exemplu:
    Dupa ce a aparut anuntarea la maratoane au inceput sa castige mai multi crescatori din spate, de pe ultimele zone, ce spuneti de asta? se uita pe net si…vin porumbeiii (dupa primii anuntati si castiga cu distanta)
    mult noroc

  62. ( Vasile: de la 65 nu stie ca la maraton este dubla clemare si nici de ceas electronic de constatare)
    Pina veti primi si alte dovezi ,vreau sa va spun ca in completare la pricipiile orientarii porumbeilor in spatiu,prezentate de dl.dr. Bilius,la Suceava se mai aplica principiul “relativitatii spatiului si timpului “a lui Albert Einstein : locul lansarii (pentru o parte din dvs.) este relativ,timpul de sosire este bun(14 sec) ,rezultatele sunt aceleasi…

  63. In timp ce voi va certati FCPR face promovare sportului columbofil din Romania la Brâno. Poate asta deranjeaza pe unii si de aceea au reactii atat de acide la adresa FCPR. Intradevar sunt probleme in FCPR care pot fi rezolvate usor. Dar in UCPR si FRSC nu sunt probleme? Ca tot se vorbeste despre filmari la fonduri si maratoane: vreau sa vad si eu toate filmarile de la fond + maraton la toate etapele 2013 in cadrul frsc si ucpr. Si aici avem doar cateva filmate, nu toate.
    Sanatate la toata lumea.

  64. Problema nu e ca membrii altor federatii cer sa vada filmarile….pana la urma cei din alte federatii nu sunt indreptatiti decat eventual moral sa vada o filmare de la un concurs organizat de o alta federatie.
    In schimb eu sunt membru FCPR si vreau sa vad filmarea nu pentru a denigra Romania sau columbofilii care participa la maratoane cu puii. Vreau sa vad filmarea pentru a aprecia cu adevarat un pui care reuseste sa vina de la distanta respectiva si pe langa asta(cel mai important) la maturi restul tarii este totusi in concurenta cu Suceava pt campionatul national. Daca cumva se fac magarii la pui ce ii opreste sa faca si la maturi si sa avem un campionat national mincinos? E posibil sa-i fi lansat de unde zic ei si sa fi venit cu vantul(chiar daca nu prezinta dovezi) , dar eu zic ca sansele sunt de sub 10% sa fi fost concurs pe bune si sa nu existe dovezi. Asa ca tacerea asta e foarte suspecta…eu sa fiu in locul organizatorilor si sa stiu ca totul este in regula as arata dovezile si as inchide gura la toti scepticii(ca si mine).

    La Neamt par ok fondurile domnule Iulian Pavel si va felicit pt ca incercati sa lansati in conditii cat mai avantajoase pt a nu pierde multi pui. In schimb la Suceava sincer am mari semne de intrebare si cred ca toata tara le are.

  65. Alex ,citeste putin comentariul 20.Bafta tuturor !

  66. pentru pavel iulian….sant curios in belgia sau olanda se asteapta ,,VANT DIN SPATE”cum vrei tu?????sa-i aduca acasa vantul????cumpara-ti corabii…..cu panze sa vina cu 200km la ora !!!!!

  67. Pentru Jon: cand se pierd puii nu e bine, cand vin cu vant din spate iar nu e bine, cand zburam puii la fond, demifond, maraton furam: cum mama draqului e bine sa ii zburam? Sa ii ducem la Moscova cu Carmazan?

  68. Domnule doctor Bilius va respect enorm ca om si ca, columbofil si citesc cu placere deosebita fiecare rand pe care-l scrieti. Dar faceti o mare greseala prin comparatia pe care o faceti intre Elblag si SCMDPR 2014. Acolo a fost facuta o greseala tehnica si de management care o sa-i coste cel putin 1000de pasari in minus in sezonul urmator.
    In Africa de Sud au fost inscrise pasari care sunt specializate pe distanta de 550Km +/- 30Km. Au gresit mizand pe vant puternic din spate si au ridicat mult peste puterile porumbeilor stacheta, 661Km. Au mai fost cazuri in care au crescut distanta dar a fost cu maxim 30Km si atunci au fost ceva voci de nemultumire. La ora actuala columbofilii belgieni si olandezi, care au suferit cea mai grea “infrangere” sunt extrem de revoltati. Belgieni au avut 2 porumbei in prima zi iar olandezi 3. Daca urmareati in direct etapa finala ati fi observat ca o buna parte din columbofilii din cele doua tari cereau explicatii si emiteau pretentii organizatorilor chiar in momentul concursului. Lipsa regretatului manager Zandy Mayer s-a simtit din plin.
    Probabil dumnevoastra faceati comparatia prin prisma ca si organizatorii etapei de Elblag 2013,au facut aceeasi greseala, si spre deosebire de alti ani , au intins mai mult decat pot duce puii si chiar au dus si lansat puii de la Elblag. Exista o vorba in china ca daca spui o minciuna de multe ori ajungi sa o faci adevar. Probabil organizatorii Elblag 2013, au citit de atatea ori clasamentele cu maratoanele puilor din 2012 incat au crezut ca puii chiar pot zbura de la Elblag. Elblag 1 din 2012 a fost de la 450-500Km. Aceasta distanta reiese din rezultatul obtinut de Iureti. Primii 3 porumbei au fost de la Fam. Toth, porumbei specializati pe viteza demifond. Iureti nu a vrut sa-si fure singur caciula, ia furat-o lansatorul care nu a realizat ca lansand porumbeii de la cca 450Km, primii porumbei sositi au sa fie cei de viteza-demifond. Al 4 lea a venit la remorca. Se pare cain masina doar porumbeii Fam Toth erau de viteza-demifond, restul erau de maraton de au venit mai greu si nu la secunda.
    Uneori cine se scuza se acuza. Asa a facut si domnul Pavel Iulian cu filmarile postate. Am observat ca la prima lansare porumbeii din partea opusa filmarii au fost lansati dupa ce primii au disparut de la orizont. O fi fost o intamplare sau o comanda de la centru?
    Domnule doctor sunteti un domn si ati scris istorie in lumea columbofiliei, iar numele dumnevoastra oricum o sa dainuie si peste ani, asa ca nu este nevoie sa stergeti mizeriile facute de mai marii columbofiliei sucevene chiar daca o faceti cu intentie buna si in interesul sportului columbofil. Mai bine i-ati invata sa fie onesti , restul vine de la sine.
    Va doresc multa sanatate si succes in 2014.

  69. buna seara tuturor , multumiri d-le Blius ptr toate scrierile d-voastra .ajungand la subiectul actual prezentat de d-voastra doresc sa amintesc faptul ca la timpul respectiv am scris un comentariu in care am pus o intrebare ptr care am primit multe bobarnace ” credeti ca puii sositi sunt cei mai buni pui din cei care au concurat ?” toti crescatorii cu rezultate amintesc faptul ca norocul in columbofilie joaca un rol ff important , mai ales la zborurile in care porumbeii raman peste noapte , va mai amintesc faptul ca si porumbeii ca si oamenii au nevoie de acea ”copilarie ”’calul se pune la ham dupa doi ani , de ce oare ???? Aminteati faptul ca puii au ramas afara la temperaturi scazute ptr un zbor si au facut febra , nu credeti ca se putea evita asta , nu era timpul de a face un asa experiment , dar noi oamenii suntem peste tot si toate , asa vrem noi .eu am fost un norocos , parintii m -au lasat sa copilaresc si eu vreau ca pasarile mele sa” copilareasca ” eu chiar cred ca ptr a face sport columbofil trebuie sa plesnesti de pasiune pura . ma bucur ca pot zbura si cred ca porumbeii mei sunt niste norocosi chiar daca nu tot timpul se ridica la steptarile mele .

  70. Nu mai am comentarii:
    “Uneori cine se scuza se acuza. Asa a facut si domnul Pavel Iulian cu filmarile postate. Am observat ca la prima lansare porumbeii din partea opusa filmarii au fost lansati dupa ce primii au disparut de la orizont. O fi fost o intamplare sau o comanda de la centru?”

    Conducerea de la centru:
    Presedinte Festila Ioan: nu are o norma in anul 2013 la fond pui.
    Tehnic sportiv Iulian Pavel: nici o norma la fond pui, doar o amarata de norma la viteza si la general cu un singur pui.
    Pacat ca aruncati asa cu noroi in stanga si in dreapta, fara macar sa stiti despre ce vorbiti.

  71. Bai Iulian,
    Era o pur si simplu o intrebare. Dupa cum te agiti inseamna ca am dreptate.
    Tie ti se pare corect ca a doua jumatate de masina sa fie eliberata cand prima jumatate dispare la linia orizontului? Asta era de fapt intrebarea.
    Iar ca Festila si Pavel nu au facut rezultate la pui, cu toate ca puii lor au fost eliberati in avans, exista o explicatie logica : ori sunt ghinionisti ori au niste pui prea prosti sa realizeze ceva, chiar daca stapanul ai ajuta.







Comenteaza

Emailul tau nu va fi public. Campuri obligatorii: nume, email, comentariu. *